Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سخنرانی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: در اسلامى كه بنده مى شناسم هيچ تبعيضى و هيچ تفاوت و ظلمى وجود ندارد
سخنرانى معظم له در پايان درس خارج فقه به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در اسلامى كه بنده مى شناسم هيچ تبعيضى و هيچ تفاوت و ظلمى وجود ندارد

بسمه تعالى

اسلام نه تنها طرفدار حقوق بشر است، بلكه طرفدار حقوق حيوانات نيز مى باشد، در اسلامى كه بنده مى شناسم هيچ تبعيضى و هيچ تفاوت و ظلمى وجود ندارد. اجتهاد را وسيع كنيم و بر تحقيقات بيفزاييم تا بتوانيم باكمال شجاعت بگوئيم اسلام تبعيض ندارد، اسلام انسانها را با يك ديد مى نگرد.
حضرت آية الله العظمى صانعى مرجع تقليد شيعيان با بيان مطلب فوق در پايان درس خارج خود (8/10/81) با اشاره به سالروز حمله ماموران رژيم شاهنشاهى به مدرسه فيضيه و كشتار طلاب بى گناه فرمودند:
امروز روز24 ماه شوال است، درست در چنين روزهايى بود كه فيضيه به خون كشيده شد، يعنى 25شوال سالهاى 41و42. به اين فيضيه بنگريد و تاريخ را مطالعه كنيد در مى يابيد كه در چنين وقتى تمام اطاقهاى فيضيه زير و رو شده و تمام طلاب بى پناه را به قصد كشت زدند و از طبقه دوم به پائين انداختند. درست به خاطر دارم وقتى كه مجلس روضه مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى (قدس سره) را به هم زدند، طلاب را هم به شدت كتك زدند و مرحوم سيد يونس رودبارى را از همين طبقات به پائين انداختند و به شهادت رساندند. عده اى به نام گارد شاهنشاهى و به نام حفظ امنيت و براى جلوگيرى از اغتشاش، طلاب را به سختى كتك زدند و لوازم آنها را از حجره ها بيرون ريختند.
ايشان در ادامه افزودند:
شما عزيزان بايد سوال كنيد و بپرسيد كه در آن روزها چه اتفاقى افتاد. آن روز ما منزل امام بوديم، چون از صبح احتمال حمله به بيت امام داده مى شد؛ برخى از دوستان از تهران آمده بودند، خواستند درب منزل را ببندند كه كماندوها حمله نكنند و مامورين جلاد و وحشى وارد بيت امام نشوند، امام فرمودند درب را باز كنيد ببينم چه كسى مى تواند وارد منزل بشود. با همين دستور امام و با همين شجاعتشان طرح حمله به منزل خنثى شد. قضاياى آن روز را سوال كنيد كه خداى ناخواسته تاريخ فراموش و يا تحريف نشود و من از همه شما دوستان و از صاحبان قلم و از همه صاحبان انديشه و از همه كسانى كه در مسائل اظهار نظر مى كنند انتقاد دارم كه چرا از حادثه فيضيه چيزى نمى گوييد.
حضرت آية الله العظمى صانعى با بيان اين نكته كه اهميت فيضيه در اعلاميه اربعين فيضيه مشخص شده است، تاكيد كردند:
تندترين حرفها را امام در آن اعلاميه دارد البته قضاياى فيضيه حوادث آموزنده اى بعد از آن داشته كه در فرصت ديگرى بايد بيان كنم، و بنده تقاضايم اين است كه صاحبان انديشه و مديران روزنامه ها حادثه فيضيه و موضع گيريهاى امام را بنويسند. تحليل كنند كه در روز شهادت امام صادق (ع) برسر طلاب چه آمد. و اما اصل شجره طيبه، اصل فيضيه، و اصل دانشگاهها و بنيانگذار انقلاب علمى و فرهنگى، يعنى امام جعفر صادق(ع) و پدرش باقر العلوم است كه ما در ايام شهادت آنها هستيم. بايد در مجالسى كه به مناسبت آن بزرگان برگزار مى شود شركت كرد و نسبت به مقام شامخ امام صادق (ع) اظهار ارادت و ادب كرد. شركت در چنين مجالسى براى ما منفعت دارد، نه براى ائمه. آنها به مدارج عاليه خود رسيده اند، و اين مائيم كه با شركت در مجالس آنها مى توانيم انسان ترومودب تر بشويم، مى توانيم به حقوق انسانها آشناتر و به معارف اسلامى آگاه تر بشويم. دراين ايام است كه هم ذكر مصيبت مي كنيم و هم با معرفت آنها آشنا مى شويم، لذا بسيار بجاست كه در اين لحظه، به ذكر رواياتى از امام جعفر صادق (ع) بپردازيم.
مرجع تقليد شيعيان جهان در ادامه پيش از ذكر روايت، به اهميت رعايت حقوق بشر و برابرى انسان ها در اسلام اشاره كرده و افزودند:
ابتدا دو روايت مى خوانم تا پاسخى باشد براى همه كسانى كه اسلام را به ضديت با حقوق بشر متهم مى كنند و من بار ديگر از اين محل مقدس به دنيا اعلام مى كنم كه اسلام نه تنها طرفدار حقوق بشر است، بلكه طرفدار حقوق حيوانات نيز مى باشد، در اسلامى كه بنده مى شناسم هيچ تبعيضى و هيچ تفاوت و ظلمى وجود ندارد. اجتهاد را وسيع كنيم و بر تحقيقات بيفزاييم تا بتوانيم باكمال شجاعت بگوئيم اسلام تبعيض ندارد، اسلام انسانها را با يك ديد مى نگرد كلكم من بنى آدم، و لقد كرمنا بنى آدم.نه زن و مرد مى شناسد و نه جغرافيا، ونه رنگ مى شناسد و نه عوامل ديگر را دخيل مى داند.
علامه طباطبائى در ذيل آيه: " انا خلقناكم من ذكر وانثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا" مى فرمايد: اين آيه از روشن ترين آيات قرآنى است كه بر حقوق تمامى انسانها دلالت دارد و آنها را محفوظ مى داند. بارها مطرح كرده ام كه به همان روشهاى فقهى و با همان فقه صاحب جواهرى و با همان فقه سنتي، ثابت مى كنم كه اسلام برابرى و مساوات و حقوق همه انسانها را حفظ كرده و هيچ تبعيض و ظلمى در آن راه ندارد.
اسلام طرفدار حقوق همه انسانهاست، هيچ انسانى بر ديگرى منت ندارد. همه انسانها محترم هستند،لكن"وان ليس للانسان الا ما سعى".
تمام انسانها در حقوق اجتماعى مثل يكديگر هستند كسى نبايد خودش را بالاتر از ديگران بداند، اين ديگران هستند كه بايد كسانى كه داراى مراتب علمى و تقوائى هستند احترام كنند.

سلام برتواى امام صادق، سلام بر تربت پاكت، سلام بر بقيعت، سلام بر كوچه هاى مدينه كه هنوز بوى تو را مى دهد. سلام بر حجر الاسودى كه بوسيدي، سلام بر خانه اى كه تو طواف كردي، و سلام بر تو كه با همه مشكلاتى كه داشتى درس مى گفتي، بابى انت و امى واهلى و مالي
ايشان سپس به ذكر دو روايت از امام صادق (ع) پرداخته و فرمودند:
اولين روايت صحيحه حفص ابن بخترى است. روايت1 باب 53 از ابواب احكام الدواب ابى عبدالله عليه السلام مى فرمايد : " ان امراة عذبت فى حرة ربتتها حتى ماتت عطشا " اين روايت صحيحه است، اين روايت از اصل شجره طيبه حوزه و دانشگاه است. اين از آن امامى است كه بزرگوارى كرده، اجازه داده اسم او را ببريم. امام فرمود: بطور قطع و يقين و بطور مسلم و تحقيق زنى كه گربه اى را بسته بود تا از تشنگى مرد، عذاب مى شود.
شما اهل علم مى دانيد مناسبت حكم و موضوع الغاء خصوصيت است، يعنى شكنجه به گربه عذاب مى آورد. يعنى اگر بدن او را تحت فشار شكنجه روحى قرار دهى و بچه هايش را از او بگيري، سبب عذاب اخروى مى شود. اين دفاع اسلام از حيوانات است. حالا دريابيد كه به انسانها چگونه مى نگرد.
اى عزيزان، اى فرزندان امام صادق،‌ اى فيضيه، اى دانشگاه جمهورى اسلامي، و اى دانشمندان ديروز و امروز، و اى دانشجوهاى متدين ديروز و امروز در همه جاى عالم اسلام به خود بباليد، به خود بنازيد اگر هر چه را خلاف اين مسائل يافتيد، با اين مسائل مقايسه كنيد.
روايت بعدى: مكارم الاخلاق از كتاب محاسن، روايت دو همين باب 52 ، از امام جعفر صادق(ع) است. سلام برتواى امام صادق، سلام بر تربت پاكت، سلام بر بقيعت، سلام بر كوچه هاى مدينه كه هنوز بوى تو را مى دهد. سلام بر حجر الاسودى كه بوسيدي، سلام بر خانه اى كه تو طواف كردي، و سلام بر تو كه با همه مشكلاتى كه داشتى درس مى گفتي، بابى انت و امى واهلى و مالي.
امام فرموده است: " أقذر الذنوب ثلاثه؛" كثيف ترين گناه سه چيز است، قتل البهميه، حيوان زبان بسته اى كه نمى تواند دفاع كند، و حبس مهرالمراة، چون زمان صدور روايات زن پناهگاهى براى گرفتن مهريه نداشته و جايى نبودكه زن برود و بگويد مهريه من را نمى دهند. مگر جرات مى كردند بگويند مهريه من را بدهيد.
حبس مهر او (زن) از كثيف ترين گناهان محسوب مى شود.
ومنع الاجير اجره، نپرداختن اجرت اجير نيز از كثيف ترين گناهان است.
حضرت آية الله العظمى صانعى در ادامه بحث خود به روايت ديگرى از ابن هارون اشاره كرده و افزودند:
واما روايات ديگر، ابى هارون از اصحاب خاص امام باقر (ع) است. هم امام باقر (ع) را درك كرده و هم امام صادق (ع) را منتها در زمان امام باقر(ع) از مشايخ اصحاب بوده است. ايشان از امام صادق (ع) روايتى نقل مى كنند كه در باب148 ابواب العشره مى باشد. مى فرمايد: قال، قال لنفر عنده، امام صادق (ع) به عده اى كه آنجا نشسته بودند فرمود( در حالى كه من هم آنجا بودم) مالكم تستخفّون بنا، چرا ما را سبك مى شماريد؟ فقال اليه رجل من خراسان فقال معاذلوجه الله ان استخف بك اوبشى من امرك ، پناه مى برم به خدا ما كى شما را سبك كرديم، فقال بلي، انك احد من استخف بى ، تو از كسانى هستى كه امر مرا سبك كردى، فقال معاذ‌ لوجه الله ان استخف بك، پناه مى برم به خدا از اينكه شما را سبك كرده باشم، فقال له ، ويحك:‌ساكت باش، الم تسمع فلاناً و نحن به قرب الجحفه و هو يقول له لك: احملنى قدر ميل فقد والله عييت :‌آيا نديدى نزديك جحفه (نام محلى است) شخصى مى گفت من خسته شدم ، مرا هم سوار كنيد، چرا او را سوار نكردي؟ حضرت عنايت داشت، والله ما رفعت به راسا لقد استخففت به ـ سرت را بلند مى كردى و به او مى گفتى كه نمى توانم و مشكل دارم، و.... نه اينكه بى اعتنا رد بشوي، "ومن استخف بمومن فبنا استخفّ وضيع حرمة الله عزّ وجل و....ببينيد ائمه چقدر زيبا حرف مى زدند، فرمود كسى كه به يك مومنى استخفاف كند و او را سبك كند ما را سبك كرده، حرمت خداوند را تضييع كرده است.
همچنين ايشان در آخرين بخش از سخنان خود با اشاره به مشكلات پيشاروى ائمه معصومين در راه نشر و توزيع معارف اسلامى فرمودند:
ابوهارون كه از مشايخ بزرگ زمان امام باقر است مى فرمايد: قال كنت ساكنا دار حسن ابن حسين، من در خانه مردى بنام حسن ابن حسين بودم فلما علم انقطاع الى ابى جعفر و ابى عبدا لله عليهما الاسلام، اخرجنى من داره؛ به ابى هارون گفت چون تو از دوستان امام صادق و امام باقر هستى و با آنها رفت و‌ آمد داري، قال فمر بى ابوعبدالله عليه السلام، امام صادق (ع) به من برخورد كرد، فقال لى يا هارون بلغنى ان هذا اخرجك من داره؛ شنيده ام تو را از خانه بيرون كرده ، قال نعم جعلت فداك، بله فداى شما بشوم بيرونم كرده اند: قال بلغنى انك كنت ثكثر فيه تلاوة كتاب الله تعالي، شنيده ام تو زياد در آنجا قرآن مى خواني؛ والدار اذا تلى فيها كتاب الله، كان لها نور ساطع من السماء تعرف من بين الدور؛ يعنى اين آدم قابليت نداشته كه در خانه اش قرآن بخواند، ببينيد جنايت تا كجا، جنايات بشرى به جائى مى رسد كه رفت و آمد به خانه امام باقر و امام صادق عليهما السلام كنترل مى شود.

تاریخ: 1381/10/8
بازدید: 21913



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org