من معتقدم فرهنگ اسلام، تشيع وفلسفه قيام حضرت ولى عصر (عج)،« ادعوا الى سبيل ربك بالحكمه» است. برخى مى گويند امام زمان با شمشير مى زند، مى كشد وگردن مى زند، ولى بنده مى گويم آنها اشتباه مى كنند. آيا ما با اين تعاريف، مى خواهيم مردم را از دين دور كنيم يا آنها را جذب نماييم؟
آيت الله العظمى صانعى، مرجع تقليد نوانديش شيعيان، با ذكر مطلب فوق در ديدار با جمعى از دانشجويان در مورد فلسفه اجتماعى ظهور حضرت مهدى(عج) و چگونگى سلوك ايشان در آن زمان فرمودند:
اگر شما بخواهيد منش حكومت مهدى موعود و روش اسلام را بشناسيد و بدانيد كه اسلام دنبال چه نوع پيشرفتى است و چه مى خواهد؟ به اين آيه دقت كنيد:
« هو الذى ارسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون» يك جا هم «ولو كره الكافرون» است كه مصداق آن منحصرا در شأن مهدى موعود حجه ابن الحسن (روحى وارواح العالمين لتراب مقدمه الفداه) است.
مى گويد او وقتى مى آيد دين حق را حاكم مى كند وبقيه مكتبها ومذاهب از بين مى روند.
بحث اين است كه چگونه از بين مى روند؟
منطق قرآن به ما مى فهماند كه آنها به سبب هدايت و با درك حقانيت دين، از بين مى روند.
مردم مى بينند برنامه هاى او مظهر حق وعدل است وظلمى در آن نيست، لذا از حضور ايشان استقبال مى كنند.
پس حاكميت وسلطه آن حضرت ، سلطهء بالهدايه وبر اساس دين الحق است، نه سلطهء بالسيف والسوط. تسلط ايشان، باشمشير وشلاق، با ظلم و زور و باتعدى به حقوق ديگران وبا بستن وگرفتن نيست، روش ايشان، همان مشى وروش رسول الله و حكومت اميرالمومنين على بن ابيطالب (عليه السلام) است، با اين تفاوت كه، آنها به خاطر شرايط محيطى و جغرافيايى نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند، ولى حكومت مهدى موعود، كامل است ونقص ندارد. حكومتى كه ائمه ما به آن مى انديشيدند وخواهان تحقق آن بودند وامام امت (سلام الله عليه) نيز دنبال آن بودند.
اگر حكومتى بخواهد منتصب به حكومت مهدى موعود باشد، بايد كارى كند كه مردم به اسلام وتشيع ايمان داشته باشند وقدرت فرهنگى اسلام بتواند علاقه مردم را به اسلام ودين حق بيشتر كند و آنها را از گناه دور كند
ايشان با بيان اينكه اگر حكومتى بخواهد منتصب به حكومت مهدى موعود باشد، بايد كارى كند كه مردم به اسلام وتشيع ايمان داشته باشند وقدرت فرهنگى اسلام بتواند علاقه مردم را به اسلام ودين حق بيشتر كند و آنها را از گناه دور كند، افزودند:
در چنين حكومتى، زندان، شمشير و زور مفهومى ندارد.
قرآن مى فرمايد: «هوالذى ارسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله» نمى فرمايد: «هوالذى ارسل بالسوف والسوط والسجن والظلم و...»، قرآن اينها را نمى گويد.
اين مرجع تقليد محقق و توانمند و فقيه اهل بيت عصمت و طهارت سپس در پاسخ به پرسشى از سوى يكى از حاضران تاكيد كردند :
ذوالفقار براى دفاع و قتل ائمه و سردمداران ظلم و كيفر و ستيز و رهائى توده هاى مردم از سلطه و يغماگرى و قتل و غارت آنان بوده و اسلام دين شمشير نيست؛ من معتقدم فرهنگ اسلام، تشيع وفلسفه قيام حضرت ولى عصر (عج)،« ادعوا الى سبيل ربك بالحكمه» است. برخى مى گويند امام زمان با شمشير مى زند، مى كشد وگردن مى زند، ولى به نظر چنين نيست و مى گويم اين حرف و سخن اشتباه است. آيا ما با اين تعاريف، مى خواهيم مردم را از دين دور كنيم يا آنها را جذب نماييم؟ مشى ولى عصر، مشى رسول الله است، عمل شمشير، در قيام ايشان، مثل كارد جراحى و پزشكى است.
ايشان سپس در ادامه افزودند:
وقتى امام زمان مى آيد بايد به او سلام كرد: «السلام عليكم يا اهل بيت النبوه وموضع الرساله ومعدن الحكمه والرحمه» سلام بر تو كه معدن حكمت و رحمتي. تكرار مى كنم، مشيه كمشى رسول الله.
وقتى امام زمان ظهور بفرمايند، و بر جهان بشريت تسلط يابند، با تبليغاتشان، مردم را مجذوب مى كنند ويك سلطه فرهنگى را بر آنها حاكم مى گردانند. سلطهء ايشان، سلطه كمال عقل است. او وقتى كه مى آيد وبه حاكميت مى رسد، دستش را روى پيشانى مردم مى گذارد: كملت عقولهم وجمعت احلامهم، عقول آنها كامل مى شود وحواسها متمركز مى گردد.
ايشان در ادامه با اشاره به عدالت بى مانند امير مومنان على (ع) فرمودند:
امتياز اميرالمومنين به خشونت ودرگيرى اش نبود. امتياز ايشان به عدالتش بود. قتل فى محرابه لشدت عدالته.
عدالت اميرالمومنين را اينگونه معرفى كنيد، نه با شمشير دوسر، نه با خشونت و...
در تاريخ آمده است كه روزى مردى يهودى با اميرالمومنين راه مى رفت، تا جايى كه حضرت فرمود مى خواهم به كوفه بروم. در نقطه مشخص، مرد يهودى از امام جدا شد وحضرت هم چند قدمى دنبال او رفت. مرد يهودى گفت شما كه مى خواستيد به كوفه برويد، چرا دنبال من مى آييد؟
حضرت فرمود: حق السفر اين است. من چند دقيقه با تو رفاقت كردم واينك حق توست كه چند قدم بدرقه ات كنم.
مى بينيد كه اميرالمومنين حق چند قدم راه رفتن با يك يهودى را از بين نمى برد و ناديده نمى گيرد.
آرى حاكميت مهدى موعود را هم بايد نماد عدالت كامل ناميد. او حاكمى مانند اميرالمومنين على (ع) است...
ايشان در آخرين بخش از سخنان خود ضمن تبريك ميلاد امام عصر(عج) به حاضران، همه طرفداران عدالت و حقوق انسانها، آزادگان، مظلومين ومحرومين جهان و همچنين روحانيون و همه حوزه هاى علميه، آرزو كردند:
خداوند توفيق حضور همه دلسوختگان و منتظران واقعى آن حضرت را در شب نيمه شعبان ، در كنار حرم امام حسين(ع) به آنان عطا كند ، شبى كه بسيارى از انبياء براى زيارت ايشان به كربلا مى آيند.اگر حكومتى بخواهد منتصب به حكومت مهدى موعود باشد، بايد كارى كند كه مردم به اسلام وتشيع ايمان داشته باشند وقدرت فرهنگى اسلام بتواند علاقه مردم را به اسلام ودين حق بيشتر كند و آنها را از گناه دور كند
اگر حكومتى بخواهد منتصب به حكومت مهدى موعود باشد، بايد كارى كند كه مردم به اسلام وتشيع ايمان داشته باشند وقدرت فرهنگى اسلام بتواند علاقه مردم را به اسلام ودين حق بيشتر كند و آنها را از گناه دور كند
اگر حكومتى بخواهد منتصب به حكومت مهدى موعود باشد، بايد كارى كند كه مردم به اسلام وتشيع ايمان داشته باشند وقدرت فرهنگى اسلام بتواند علاقه مردم را به اسلام ودين حق بيشتر كند و آنها را از گناه دور كند