اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
امروز، روز رحلت نبي مکرم اسلام و روز شهادت سبط اکبر حسن بن علي است. اين مصيبت را بايد در درجه ي اول به ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تسليت عرض کرد و بعد به همه ي شما عزاداران و عزيزان از روحانيون بزرگوار و سروران گرامي و شما عزاداران با اخلاص که بي شک، عزاداريتان تنها و تنها براي رضاي خداوند است. مطمئن باشيد که خداوند به اين اظهار ارادت ها پاسخي کامل و اجري کامل و وافي خواهد داد، چون ما معتقديم که زندگي در اين دنيا تمام نمي شود،همه چيز اين جا نيست بلکه اساس زندگي بعد از مرگ است « إِنَّ الدَّارَ الاْخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» زندگي آنجاست و همه ي موجوداتي که راه کمال را طي کرده باشند، آن را خواهند ديد و خوشبختي و سعادت واقعي را در آغوش خواهند کشيد.
جالب است يک جمله از امام امت (سلام الله عليه) خدمتتان عرض کنم که در جلد سوم بحث اسفار آمده است، اين اثر حدود60 سال قبل که در قم فلسفه تدريس مي کردند، توسط يکي از شاگردان محترم ايشان ( مرحوم آيت الله آسيد عبد الغني اردبيلي ) تنظيم شده و به صورت تقريرات چاپ گرديده است. به دوستان روحاني نيز سفارش مي کنم آن را مطالعه کنند. البته هر کسي آن را نمي فهمد اما ظاهرش فهميده مي شود و الا عمقش را من هم نمي دانم. امام (سلام الله عليه) در آن جا راجع به معاد جسماني و حرکت جوهري ملاصدرا صحبت مي کند و مي فرمايد: اگر وحي خداوند و سخن انبياء و اولياء نبود، اگر قرآن ، تورات، انجيل و ده ها دليل نقلي و يا عقلي ديگر بر وقوع معاد جسماني نيامده بود و اگر پيامبر و ائمه نفرموده بودند، بنده معتقدم مي توان معاد جسماني را با برهان عقل و با حرکت جوهري ملاصدرا ثابت کرد، حتي مي گويم: معاد جسماني لابد و لازم است و حتماً به وقوع خواهد پيوست. ايشان مي فرمايد: با برهان عقلي فلسفي قائمه مي توان معاد جسماني را ثابت کرد. حالا معاد جسماني چيست؟ همين معنايي که بنده و جناب عالي مي دانيم که ما محشور مي شويم، بينايي داريم، شنوايي داريم، اعضا داريم منتها اعضا مناسب با خودش را داريم، هم به کارهاي خير ثواب مي دهند و هم کارهاي شر را کيفر مي نويسند؛ بنا بر اين حتماً زندگي ديگري هست، حتماً ما دوباره محشور مي شويم، حتماً اين صحنه ي عزاداري ما آنجا آشکار مي شود «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَهُ » خودمان اين صحنه را مي بينيم، اخلاص شما و تو سر و سينه زدن شما ديده مي شود، حضور روحانيون عزيز در مجلس عزاداري ديده مي شود، خودش را مي بينيم نه جزاء « فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَهُ».
اميدواريم که اعمالمان در آن روز نتيجه ي نهايي خودش را بدهد.بنده از اين فرصت استفاده مي نمايم و به دو نکته اشاره مي کنم:يک: امروز دشمن مي خواهد زيربناي ترويج اسلام و تشيع را بزند، مي خواهد اساس تشيع، اساس زنده ماندن فقه امام صادق و امام باقر (عليهما السلام) را بزند، آگاهانه يا نا آگاهانه فرقي نمي کند. آنها که در پشت پرده طراحي مي کنند،آگاهانه و ممکن است افرادي هم ناآگاهانه حرکتي بکنند و مثلاً حمله اي به عزاداري سنتي بکنند. يادتان باشد که سخن هيچ کس را در انتقاد به عزاداري سنتي نپذيريد؛ چون افقه الفقهاء و اعلم العلماء و اکيس المؤمنين و الزّهاد، يعني امام امت (سلام الله عليه) فرمودند: « عزاداري سنتي را حفظ کنيد».
قبل از آن که خدمت شما بيايم با حضرت آيت الله کاظميني صحبت مي کردم. ايشان مي گفت: امام از آن افرادي بود که واقعاً به دنيا توجه نداشت و اين خصيصه زبانزد همه است. او فرمود: عزاداري هاي سنتي را حفظ کنيد و همين عزاداران سنتي هستند که شهيد داده و اسلام را زنده نگه داشته اند، همين شما مردم بوديد که ما را به مجالستان دعوت مي کرديد و ما منبر مي رفتيم. شما بوديد که نماز جماعتها را پر مي کرديد. همين شما بوديد که امروز هم اسلام را نگه داشته ايد و به احکام نوراني اسلام عمل مي کنيد. يادتان باشد مخالفان اسلام مي خواهند به انواع مختلف، ما را سست کنند. يک روز عزاداري فلان مملکت را زير سوال مي برند يا از طريق موبايل ها مي گويند که فلان جا اين جور عزاداري کردند، يک بار عزاداري مملکت ديگر را به سخره مي گيرند. به شما چه ارتباطي دارد؟ عشق است، علاقه است. به بنده چه که بگويم اين گونه عزاداري کنيد يا نکنيد. او دلش مي خواهد عزاداري بکند، او هيچ هدفي جز ابي عبد الله و پيغمبر ندارد. به من چه که بگويم چرا شما اين گونه عزاداري مي کنيد! يادتان باشد عزاداري سنتي را با تمام ابعادش حفظ کنيد، ديگران هر چه مي خواهند بگويند. براي آنها خيلي مطلوب تر است که ما حتي از دينمان دست برداريم. اگر بناست کارهايمان را با نظر آنها تمام کنيم که چيزي براي ما باقي نمي ماند.
دوم:متأسفانه بار ديگر شاهد حمله به نبي مکرم اسلام و خاتم انبياء (صلي الله عليه و آله و سلم) با روش هاي مختلف هستيم.يک روز احکام نوراني اسلام را زير سوال مي برند و به آن خدشه و اشکال وارد مي کنند و يک روز هم به پيامبر حمله مي کنند؛ پيامبري که « رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ » ناميده شده است. اسلام همه ي حقوق بشر و همه ي آزادي ها را در يک قانون به نام « انصاف » جمع کرده است. به نظر بنده انصاف قانون است، حق است، تکليف است. اين قانون به ما حکم مي کند که: براي ديگران بپسند آنچه را براي خود مي پسندي، و براي ديگران مپسند آنچه براي خود نمي پسندي. همه ي حقوق بشر در اين يک جمله است، همه ي آزادي ها اين جاست. پيامبري که بشريت را از آتش پرستي، سنگ پرستي، گاو پرستي و گمراهي نجات داده است آن وقت امروز به اين پيامبر توهين و حمله مي کنند. شما اگر مي خواهيد اين پيامبر را درک کنيد، بايد به 1400 سال قبل برگرديد و جامعه آن روز را بشناسيد. شما بايد منشور انساني و عدالت خواهانه ايشان را ببينيد. امروز اگر به نبي مکرم اسلام حمله مي کنند، به اين خاطر است که گروههاي تروريستي را تحريک کنند تا دست به حملات تروريستي بزنند و بعد بگويند: اسلام ترور دارد و سپس عظمت احکام اسلام را از بين ببرند. من از همين جا به همه آنهايي که براي چندمين بار در برخي از مطبوعات دانمارک و جاهاي ديگر، با فيلم و عکس و ... به مسلمانان و به نبي مکرم اسلام توهين کرده اند توصيه مي کنم از اين کارها دست برداريد. اين اعمال مخالف روح آزادي و انساني است. من به عنوان يک طلبه و طرفدار حقوق بشر و آزادي انسان ها عرض مي کنم: از اين حرکات دست برداريد. آزادي به معناي توهين به مقدسات نيست، آزادي به اين معنا نيست که قلوب يک ميليارد مسلمان را جريحه دار کنيد. اگر به خودتان توهين بشود راضي مي شويد؟ اگر نعوذ بالله به مقدسات شما توهين بشود راضي مي شويد؟ آزادي به معناي رعايت حقوق همه است، و الا حيواني است. بعضي از اين آقايان که به نام هنر در مطبوعات، مطالبي مي نويسند، اين ها کارشان ضابطه ندارد. من از کنار حرم ثامن الائمه و در مقابل شما جمعيت عزادار به آنها هشدار مي دهم که اين اعمال را تکرار نکنند و اگر بخواهند بار ديگر تحت لواي آزادي انسان ها و مطبوعات، به مقدسات ديني ما و هويت اسلامي ما حمله بکنند، بدانند که مسلمانان راحت نمي نشينند. البته من شخصا با اعمال تروريستي با هر شکلش مخالفم، ولي صبر ما نيز حدي دارد.آگاه باشيد که اگر روزي افرادي شما را به مجازات رساندند، بدانيد که خود کرده را تدبير نيست. مبادا فرياد برآوريد که اسلام مدافع ترور است. اسلام طرفدار دموکراسي حقيقي است؛ اما طرفدار توهين نيست، بلکه براي توهين کننده به مقدسات، مجازات تعيين کرده است و توهين کنندگان بايد بدانند که ملت هاي آزاده و مسلمان هيچ گاه انجام تکاليف الهي و شرعي شان را فداي مصالح حکومت ها نمي کنند.