«اگر کانديداها از وعده هاي خود تخلف کنند اين امر حرام و معصيت است اين جور نيست که آدم اگر قدرت پيدا کرد هر کار دلش خواست بکند سوگند قانون اساسي شرعي است تخلف از اين سوگندها معصيت است»
«من به کانديداهاي رياست جمهوري عرض مي کنم اگر مي دانيد جايي مي رويد که به ملت ما توهين مي شود نرويد آن جا اگر احتمال مي دهيد توهين مي شود و شما برويد اين معصيت کبيره است چرا که به عزت اسلام ضربه زده ايد»
طبق روال همه ساله و درآستانه سالگرد رحلت جانگداز امام امت (سلام الله عليه) حضرت آيت الله العظمی صانعی در پايان درس خارج فقه خود در مدرس امام خمينی مدرسه فضيه به بيان بخش هايي از سيره عملي و علمي امام پرداخت و اظهار داشت:«همه عقلا و دانشمندان و همه اديان الهي خصوصاً دين اسلام بالاترين تشويق ها را نسبت به کسب علم و دانش نموده اند اسلام مي گويد «طلب العلم فريضه علي کل مسلم» وقتي مي گويد فريضه است، يعني خدا ميگويد و وحي الهي است و من فکر نمي کنم روايتي در باب اهميت علم از اين بهتر کوتاهتر و گوياتر وجود داشته باشد».
ايشان افزودند:«قيد مسلم در اين روايت قيد احترازي نيست، بدين معني نيست که کسب علم فقط مال مسلمانان است بلکه ايمان و اسلام مسلمانان را اين روايت يادآوري مي کند تا به تکليف مورد اشاره عمل کنند و در واقع مي خواهد ايمان و تسليم آنان را ضامن اجراي اين حکم قرار بدهد».
آيت الله العظمی صانعی با بيان اين که مسئله مهم ديگر بعد از کسب علم، زياد کردن و افزودن بر علم و دانش است، فرمودند:«تحقيق نقش ارزشمندي در افزايش علم و دانش دارد د رهمه علوم چه فقه باشد چه پزشکي باشد و اين مسئله آن قدر اهميت دارد که امام (سلام الله عليه) در وصيت نامه سياسي ـ الهي خويش بدان اشاره مي کند و مي فرمايد تحقيق را بر تحقيقات خود اضافه نماييد».
ايشان افزودند:« امام با تمام مشکلات و درگيري ها اعم از زندان، تبعيد، فشارهاي داخلي و خارجي چقدر تحقيقات دارد، تمام نامه هاي امام و سخنراني هاي امام (سلام الله عليه) تحقيق است بيشتر آن ها داراي احکام سياسي اسلام است و مي توان احکام سياسي اسلام را از نامه هاي امام استخراج کرد».
آيت الله العظمي صانعي که سال ها افتخار شاگردی امام را داشته و همواره مورد عنايت ايشان بوده است، در ادامه به بيان مواردي از تحقيقات امام در مباحث عرفان، فقه و اصول پرداخت و فرمود:«در عرفان وقتي امام (سلام الله عليه) به بحث کشف و بسط حقائق مي پردازد، مي گويد هر پيغمبري که کشف و بسط او بيشتر بوده مقامش بالاتر بوده و نبي خاتم صلوات الله عليه و آله چون کشف و بسط او به سر حد کمال رسيده بود و مسائل را از حضرت باري تعالي با شهود و حضور گرفته بود او مي شود رسول خاتم و خاتم رسولان و بعد در ادامه مي فرمايد: علي بن ابي طالب عليه السلام از نظر قابليت ها همانند پيامبر (ص) بود و هيچ تفاوتي در اين قابليت ها وجود نداشت و اگر رسول الله رسول خاتم شد فقط و فقط از باب تقدم زماني بوده است و اين مطلب را همان گونه که آيه مباهله به عنوان يک نص قرآني بيان مي دارد، امام با برهان فلسفي و عرفاني آن را بيان مي کند.»
ايشان با بيان اينكه عرفان از منظر امام گوشه نشيني نيست فرمودند: «از نظر امام عرفان اين است كه بيايد در مبارزه نه اينكه گوشه اي بنشيند؛ عرفان يعني اينكه بار جامعه را به دوش بكشي فرزندش را بكشند، خودش را تبعيد كنند ولي خم به ابرو نياورد.»
ايشان در ادامه و با اشاره به تحقيقات فقهي امام افزودند: «همه فقها مي گويند بيع مصحف به غير مسلمان حرام است اما امام (سلام الله عليه) مي گويد فروش و نقل قرآن به غير مسلمان به خودي خود دليلي بر حرمت ندارد بلكه فروش و نقل مصحف به غير مسلمان برخي اوقات نه تنها حرام نيست بلكه مستحب و حتي واجب و لازم است و شما بنگريد تفاوت از كجا تا به كجاست، اين را مي گويند امام، اين را مي گويند فقه. و يا در باب تصوير گري روايت كه مي گويد عذاب اينها در روز قيامت از همه بيشتر است امام مي گويد اين روايت شامل تصوير گري در باب بت پرستي است نه آن هنرمندی كه تصوير عادي مي كشد، آيا به عقل جور درمي آيد كه اين فرد تصوير گر عذابش از زنای به محصنه و رباخوار و آنكه حقوق مردم را ضايع مي كند بيشتر باشد. و يا در باب موسيقي شرايط اجازه نمي داد که امام حرف مرحوم فيض كه حرمت را محتوائي مي داند بزند اما امام وقتي اين بحث مطرح مي شود از مرحوم فيض با احترام ياد مي كند مگر غير از اين بود كه وقتي سرود شهيد مطهري كه در مقابل امام خوانده شد و امام به آن گوش داد مي خواهد بگويد اگر محتوا درست باشد هيچ چيز آن حرام نيست؟ اگر موسيقي ترويج دين مي كند اگر ترويج انسانيت مي كند اين چه اشكالي دارد؟ لذا امام (سلام الله عليه) عملاً همان را مي گويد كه مرحوم فيض مي گويد يعني موسيقي و صداي خوب وقتي حرام است كه محتوا درست نباشد.»
شاگرد انديشمند امام اظهار داشتند:«من به امام امت(سلام الله عليه) عرض مي كنم كه: اين شاگرد كوچك شما هر آنچه خوبي دارد از آن شماست و هر آنچه امروز در ابواب مختلف فقه اعم از ديات، ارث، سن بلوغ و غيره مي گويم برگرفته از متد فقهي شماست. لذا از روح قدسی شما استدعا داريم كه در آنجا برايمان دعا كنيد كه خدا به عمر ما بركت بدهد بتوانيم اين مسير را ادامه بدهيم».
حضرت آيت الله العظمي صانعي همچنين با اشاره به انتخابات آتي رياست جمهوري با بيان اين که براي جلوگيري از بدبختي هاي موجود در جامعه حضور در انتخابات واجب عقلی است، اظهار داشتند:«در اين انتخابات سرنوشت ساز، همه بايد حضور پيدا کنند حضور عقلي همه مردم از باب مقدمه واجب است اگر شرکت نکرديم و خداي ناخواسته ضربه اي به نظام اسلامي رسيد، ما مسئول آن هستيم. اگر نرفتيم و رأي نداديم و يک نفر روي کار آمد که از راه قصور يا تقصير خلاف کرد، من که رأي نداده ام مسئول هستم چه بسا اگر ما مي رفتيم رأي ما سرنوشت ساز واقع مي شد و اين اتفاقات نمي افتاد لذا بايد همه را تشويق کنيم که در اين انتخابات حضور پيدا کنند و رأي بدهند».
ايشان با بيان اين که از منظر امام (سلام الله عليه) ميزان در هر انتخاباتي رأي ملت است، اظهار داشتند:«از نظر قانوني هيچ مسئولي بدون رأي ملت مشروعيت ندارد، مشروعيت قانوني ندارد نه اين که مشروعيت فقهي ندارد توجه داشته باشيد که بايد بين مشروعيت فقهي و قانوني تفکيک قائل شد. قانون ما متخذ از فقه است و فقه ما الهام بخش قانون است و از نظر قا نون اساسي هيچ مسئولي بدون رأي مردم مشروعيت قانوني ندارد».
اين مرجع عالي قدر با اشاره به وجود برخي نابساماني هاي موجود در جامعه افزودند:«براي جلوگيري از برخي نابساماني ها همانند تورم و بيکاري و ناهنجاري هاي اجتماعي و در واقع از باب جلوگيري از بدبختي ها حضور در انتخابات واجب عقلي است».
ايشان افزودند:« چرا امروز متأسفانه آمار طلاق و ازدواج با هم تناسب ندارد راه حل اصلي اين است که ما فقر و يبکاري و تورم را از بين ببريم تا اين مشکلات حل شود و البته توجه داريد که با شعار نمي شود مشکلات را حل کرد».
اين فقيه عالي قدر با بيان اين که کانديداهاي رياست جمهوري بايد در بيان وعده هاي خود صادق باشند فرمودند:« اگر کانديداها از وعده هاي خود تخلف کنند اين امر حرام و معصيت است اين جور نيست که آدم اگر قدرت پيدا کرد هر کار دلش خواست بکند سوگند قانون اساسي شرعي است تخلف از اين سوگندها معصيت است چرا که به خدا سوگند مي خورد لذا تخلف از آن، هم گناه است و هم کفاره دارد».
ايشان افزودند:«کسي بايد رئيس جمهور بشود که بتواند عزت اسلام، عزت ايران و عزت مردم ايران را حفظ نمايد کسي بايد رئيس جمهور بشود که عزت اقتصادي ، سياسي و فرهنگي اسلام را و ايران راحفظ کند بتواند آمار فساد را و آمار فقر را کم کند ما به دنبال عزت اقتصادي و سياسي هستيم همان عزتي که امام (سلام الله عليه) آورد من به کانديداهاي رياست جمهوري عرض مي کنم اگر مي دانيد جايي مي رويد که به ملت ما توهين مي شود نرويد آن جا اگر احتمال مي دهيد توهين مي شود و شما برويد اين معصيت کبيره است چرا که به عزت اسلام ضربه زده ايد توهين به يک رئيس جمهور توهين به يک فرد نيست توهين به يک ملت است». شاگرد انديشمند امام امت (سلام الله عليه) در ادامه و با اشاره به مجاهدت امام و ملت در پيشبرد انقلاب و پيشرفت مملکت فرمودند:« اگر امروز مملکت ما پيشرفت کرده است اگر دانشمندان ما رشد کرده اند و پله هاي ترقي را يکي پس از ديگري فتح مي کنند اين ها مديون يک جمله امام امت (سلام الله عليه) است که فرمودند مردم ايران از ديگران هيچ چيز کم ندارند، اين جمله امروز رسيده به آن جايي که مي بينيد که در علوم مختلف چه پزشکي و چه غيره پيشرفت هاي عظيمي کرده ايم و اين را مديون امام هستيم مديون شهيد بهشتي ها و شهيد مطهري ها هستيم که فرهنگ سازي کردند مديون ملت هستيم که مقاومت کردند و ايستادند تا بدين جا رسيده ايم». آيت الله العظمي صانعي با تأکيد مجدداين که هر آنچه داريم مديون امام امت (سلام الله عليه) و مجاهدت ملت است فرمودند:«هيچ وقت هيچ دولتي نبايد سر مردم منت بگذارد اگر دولتي از بودجه مملکت خدمتي به مردم مي کند پولي به مردم مي دهد اين مال خودش نيست که بخواهد سر مردم منت بگذارد و اگر پولي داده شده بر اساس مصوبه مجلس است و مصوبه مجلس هم يعني ملت اجازه داده اين پول خرج شود».
اين فقيه و مرجع عالي قدر در ادامه با اشاره به لزوم حفظ حرمت مراجع عظام تقليد از طرف رئيس جمهور آينده فرمودند:« من اميدوارم کانديداهاي رياست جمهوري شأن مراجع را حفظ کنند و به مراجع احترام بگذارند اين گونه نباشد که خداي ناخواسته به مراجع عالي قدر ما بي احترامي بشود اين گونه نباشد که خداي ناخواسته دروغي به بزرگان مانسبت بدهند که موجب ناراحتي مراجع بشود که اين امر جاي تأسف دارد».
تاریخ: 1388/3/12