وي با بيان اين مطلب که امروزه دو گونه گريز از تعاريف موجود از دين وجود دارد، تصريح کرد: «اولين نوع، گريز دانشجويان و دانشگاهيان است که برخي برداشت ها از دين را نمي پذيرند و قبول نمي کنند که برخي مسائل منسوب به دين باشد.»
وي ادامه داد: «نوع دوم، گريز عده اي نا آگاه است که به خاطر پاره اي از فشارها و تنگناها فکر مي کنند با روگرداني از دين اوضاعشان بهتر مي شود که البته چنين دين گريزي هايي مقطعي است.»
آيت الله العظمي صانعي با تأکيد بر اينکه بدبيني به اسلام به خاطر خطاي عده اي در قول و عملشان است، اظهار داشت: «به عنوان مثال، وفاي به عهد امري واجب در اسلام است و تمام آنچه حکومت با مردم قرارداد مي کند نيز از جنس عهد است، پس يا نبايد به مردم وعده اي بدهيم يا اگر مي دهيم واجب است به آن عمل کنيم و اگر نتوانستيم، دلايل ناتواني خود را مي بايست تشريح کنيم که اگر نکنيم، حرام شرعي است.»
وي با بيان اين مطلب که جوانان از تعريفي از دين که در آن مخالفين مشرک خوانده مي شوند گريزانند، خاطر نشان ساخت: «در حال حاضر آگاهي ديني مطلوبي در سطح جامعه شکل گرفته است و بذري که امام خميني سلام الله عليه کاشتند در حال ثمر دادن است.»
ايشان در پاسخ به سؤال ديگري در مورد حکم سنگسار فرمودند: «در اين مورد يا بايد آئين دادرسي خاص رعايت گردد و اقرار وجداني و شهادت کامل 4 نفر تحت شرايط سختي لحاظ شود و يا اينکه بنابر فتواي ميرزاي قمي اجراي حکم را منوط به ظهور امام معصوم کنيم و به هر حال علم قاضي در اين زمينه ملاک نيست.»
آيت الله العظمي صانعي همچنين در مورد برداشت هاي مرد سالارانه از تمکين زن تأکيد کرد: «تمکين زن از مرد به معناي برده بودن زن نيست و همانجا که اجازه زن از مرد معتبر است، اجازه مرد از زن نيز داراي اعتبار مي باشد و مثلاً مرد نبايد جايي برود که به شئون و حقوق زن خللي وارد شود.»
تاریخ: 1386/5/24