حضرت آيت الله العظمي صانعي در ديدار با اعضاي پژوهشکده سبز دانشگاه قم با معظم له ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشتند:«شکر نعمت هاي الهي به آن است که نعمت ها را به همان نحوي که خداوند قرار داده است استفاده کنيم و اگر آنها را از بين ببريم کفران نعمت است و حرام و مستوجب عذاب الهي است».
معظم له با اشاره به اهميت توجه پژوهشکده هاي علوم اسلامي به بحث محيط زيست فرمودند: «اگر چه در فقه شيعه در قرون گذشته به بحث محيط زيست به دليل عدم وجود عوامل مخرب محيط زيست، به نحو مستقل پرداخته نشده است اما امروز به دليل اهميت محيط زيست مي توان احکام آن را با دلالتهاي التزاميه استخراج و قوانين منطبق با شريعت را براي حفظ محيط زيست وضع نمود».
ايشان افزودند: «اين که مثلا در قرآن از درختان و نهر هاي آب به عنوان نعمت هاي بهشتي نام برده مي شود و يا اگر در روايات ما آمده است که پاداش گفتن برخي اذکار همانند "لا اله الا الله" غرس يک درخت در بهشت به ازاي هر ذکر است و مواردي از اين دست، دال بر اهميت و بزرگي اين نعمت هاست لذا مي توان استفاده کرد که ما نبايد مانع استفاده از اين نعمت ها بشويم و نبايد کاري بکنيم که ديگران نتوانند از اين نعمت ها استفاده کنند»
ايشان افزودند: «همه وظيفه داريم از محيط زيست حفاظت کنيم اين که بياييم هوا را آلوده کنيم، گرماي زمين را زياد کنيم، دريا را آلوده کنيم، با تلاق هايي که بهانه مهاجرت پرندگان هستند را از بين ببريم، حيواناتي که در حفظ محيط زيست منشأ اثرند از بين ببريم، درختان را قطع کنيم و موجب بروز سيل شويم، اين امور وساير موارد مربوط به تخريب محيط زيست تغيير نعمت خداوند است اين مساله زندگي را براي حيات انسانها و حيوانات دشوار مي کند و لذا کفران نعمت و در واقع معارضه با خداوند است و مرتکب اين مور نه تنها از نظر شرعي ضامن است بلکه مستوجب عذاب الهي است».
اين مرجع عاليقدر افزودند: «نه نتها بايد از نعمات خداوند براي استفاده نوع بشر و نوع حيوانات مراقبت نمود بلکه معتقدم با توجه به پيشرفت علم مي توان جلوي بسياري از حوادث را گرفت»
آيت الله صانعي فرمودند: «جهان ما جهان علت و معلول است خداوند بشر را آفريده به او فکر و انديشه داده است تا جلوي حوادث را بگيرد لذا وقتي که مي توان با استفاده از توان فکري و علمي بشر جلوي حوادثي مانند سيل و زلزله راگرفت اگر سهل انگاري کنيم و فکرمان را متوجه امورديگر بکنيم و جلوي اين حوادث را با وجود قدرت و تمكن نگرفتيم اين امر کفران نعمت و معارضه با خداوند است» .
آيت الله صانعي همچنين در خصوص مسائل قانوني مربوط به محيط زيست اظهار داشتند: «نمايندگان محترم مجلس بايد با جدّيت خلاءهاي قانوني را برطرف و نسبت به رفع ابهام ها و تعارضات قانوني تلاش نمايند »
ايشان هم چنين در خصوص نظر فقهي خود در خصوص کنوانسيون هاي بين المللي مربوط به حفظ محيط زيست فرمودند: « وقتي اين کنوانسيون ها را پذيرفته ايم و تأييد کرده ايم تا جائيكه خلاف شرع نباشد بايد آن ها را اجرا کنيم »
ايشان در پايان و در پاسخ به سوالي در خصوص جواز يا عدم بازيافت زباله از نظر فقهي فرمودند: «وقتي که امروز با پيشرفت علم و تکنولوژي مي توانيم از طريق بازيافت زباله نعمتي را توليد کنيم، لذا اگر آن را رها کنيم اين امر تبذير و از بين بردن مال است و حرام، لذا بازيافت زباله امري ضروري و لازم است خصوصا زماني که اين امر در حفظ محيط زيست نيز تأثيرات مثبتي دارد».
تاریخ: 1386/9/22