Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مصاحبه ها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با آقاى ایوان اوسانز خبرنگار شیكاگو تریبون امریكا
حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با آقاى ایوان اوسانز خبرنگار شیكاگو تریبون امریكا همگان باید توجه داشته باشند آنچه امروز براى اصلاح تمام امور، براى اصلاح مفاسد اجتماعى و سامان دادن به وضعیت اقتصادى مردم و نیازهاى جوانان در اولویت تمام برنامه ها وكارهاى دیگر قرار دارد، آزاد بودن مردم در بیان، عقیده و قلم است و مهمتر از آن آزادى پس از بیان كه باید از جانب قدرتمندان براى مردم تأمین شود.

{{وقایع و رخدادهاى كنونى در جمهورى اسلامى بانزدیك ترشدن زمان انتخابات ریاست جمهورى، توجه بسیارى از رسانه هاى جهانى را به ایران معطوف كرده است. در این میان، سخنان و اظهارات مراجع تقلید شیعه در ایران، بخصوص مراجع دینى مستقل ومنتقد واجد اهمیت خاصى است.

برهمین مبنا خبرنگار شیكاگو تربیون در دیدار با آيت اللّه صانعى فقیه نواندیش شیعه كه در میان جوانان ایرانى خواهان تحول و تغییر، موقعیت ومحبوبیت خاصى دارد، در مورد موضوعات مبتلابه جمهورى اسلامى به گفتگو نشسته است.}}

همگان باید توجه داشته باشند آنچه امروز براى اصلاح تمام امور، براى اصلاح مفاسد اجتماعى و سامان دادن به وضعیت اقتصادى مردم و نیازهاى جوانان در اولویت تمام برنامه ها وكارهاى دیگر قرار دارد، آزاد بودن مردم در بیان، عقیده و قلم است و مهمتر از آن آزادى پس از بیان كه باید از جانب قدرتمندان براى مردم تأمین شود. اسلام به آزادى هاى اساسى انسان توجه ویژه اى دارد وقتى امنیت در جامعه برقرار باشد، تمام استعدادها شكوفا مى شود، در حالیكه با و فور و شیوع ترس همگانى و فشار و آزار، مفاسد اجتماعى و اخلاقى در جامعه فراگیر مى شود.

آيت اللّه صانعى در این دیدار، با ذكر مطلب بالا در خصوص مهمترین خواسته ها و اولویت هاى ایرانیان در انتخابات پیش رو با تأكید بر اینكه این اولویتها تقریباً نزدیك به همان آرمانهاى اصیل مردم ایران در انقلاب اسلامى است كه پیش از هر چیز رعایت حقوق مردم ایران در انقلاب را در برمى گرفته و تمام مسئولان نظام را مأمورمى ساخته كه چه در سیاست داخلى و چه سیاست خارجى، كارى كنند تا حقى از انسانى سلب نشود، و یا پایمال نگردد، به مواردى چون توجه به سطح اقتصادى و بنیاد معاش و زندگى مردم، جلوگیرى از بروز و شیوع ناهنجاریهاى اجتماعى، فسادهاى اخلاقى با استمداد از فكر و خرد و منطق و روش هاى انسانى و نه با توسل به سر نیزه و شلاق و زور و جبر و حل مسئله اعتیاد اشاره كرده و تأكید كرد:

همگان باید توجه داشته باشند آنچه امروز براى اصلاح تمام امور، براى اصلاح مفاسد اجتماعى و سامان دادن به وضعیت اقتصادى مردم و نیازهاى جوانان در اولویت تمام برنامه ها وكارهاى دیگر قرار دارد، آزاد بودن مردم در بیان، عقیده و قلم است و مهمتر از آن آزادى پس از بیان كه باید از جانب قدرتمندان براى مردم تأمین شود. اسلام به آزادى هاى اساسى انسان توجه ویژه اى دارد. وقتى امنیت در جامعه برقرار باشد، تمام استعدادها شكوفا مى شود، در حالیكه با و فور و شیوع ترس همگانى و فشار و آزار، مفاسد اجتماعى و اخلاقى در جامعه فراگیر مى شود.

آموزه هاى دینى ما از زبان پیغمبر اسلام توصیه مى كند كه: مسلمان كسى است كه دیگران از دست و زبان و در حقیقت از قدرت او در امان باشند.

آيت اللّه صانعى با تأكید بر اینكه روح حقوق بشر و عدالت خواهى در یك اصل اسلامى به نام انصاف خلاصه مى شود، افزود: انصاف به این معنا است كه انسان آنچه را براى خود مى پسندد، براى دیگران هم بپسندد و بخواهد و آنچه را براى خود نمى پسندد ونمى خواهد براى دیگران هم روا نداند.عالى ترین اصل اخلاقى اسلام این اصل است كه هركجا به اجرا در آید، نشانه حفظ حقوق بشر و آزادى انسان است .

این فقیه شیعه در بخش دیگرى از این گفتگو در پاسخ به پرسشى در خصوص عقیده مردم ایران در مورد امریكا افزود: از آنجا كه سیاستهاى ایالات متحده امریكا متفاوت است، عقیده مردم نیز تابع زمان مى شود، اما این مهم است كه هرگاه سیاستهاى امریكا بر اساس حفظ دموكراسى و حقوق بشر و حرمت انسانها باشد، مردم او را دشمن نمى دارند، و هرگاه كه در صدد تضییع حقوق و آزادى هاى یك ملت بر آید، مردم با او به مخالفت و دشمنى بر مى خیزند. این هم از آنجاست كه آزادى و عدالت در تمام طول تاریخ مورد علاقه و خواست همه انسانها بوده و هست، همانگونه كه ظلم و دیكتاتورى در تمام ایام مورد نفرت انسانها بوده و هست، پس دشمنى و دوستى با امریكا تابع رفتارها و روشهاى سیاسى امریكا است .

ایشان در ادامه، زمانى كه خبرنگار نظر خودشان را راجع به ایالات متحده پرسید، با تأكید بر اینكه به هر حال نگاه و نظر ما نیز تابعى از سیاستها و رفتارهاى آمریكاست، افزودند:ولى من این خدمت امریكا به مردم عراق را مى پسندم. یعنى نجات یك ملت از سلطه و ظلم ودیكتاتورى صدام و رژیم بعث، امیدواریم كه آنها بتوانند با یارى ملت عراق، امنیت و آزادى را به آنجا باز گردانند.

آيت اللّه صانعى با اشاره به نقش سرنوشت ساز آيت اللّه سیستانى در عراق تأكید كرد: رهبرى آيت اللّه سیستانى تأثیر عمیقى هم در اسلام و مكتب تشیع و هم در نگاه بشریت به عالمان اسلامى داشته است و به مردم جهان نشان داده كه یك عالم دینى و مرجع تقلید نیز مى تواند سیاستهاى درست، عادلانه، مبتنى بر حقوق بشر و دموكراتیكى را با توجه به متن اسلام و روح تشیع در كشورى جارى سازد.

ایشان نقش آيت اللّه سیستانى و نحوه رهبرى این فقیه شیعه را همچون امام خمینى ارزیابى كرده و با تأكید بر اینكه اگر امام اكنون زنده بودند، ریشه تروریسم دینى و القاعده را در دنیا خشك مى كردند، همانگونه كه در زمان قدرتشان به تمام گروهاى مخالف و منتقد اجازه دادند تا در جامعه تریبون داشته باشند از مطبوعات استفاده كنند و بتوانند حرفشان را بزنند و تنها زماینكه دست به اسلحه بردند با آنها برخورد كردند، افزود:

امام در طول مبارزات نهضت هیچگاه اجازه مبارزات مسلحانه نداد و معقتد بود كه این مبارزه باید با منطق، سیاست جهانى درست، و اجراى عدالت پیش برود.

ایشان در پاسخ به پرسش دیگرى در خصوص موقعیت فعلى آيت اللّه منتظرى در ایران با اشاره به اینكه ایشان همواره جزو عالمان بلند پایه دینى بوده و هستند و در انقلاب اسلامى نیز نقش و تأثیر مهمى داشته اند، در ادامه با توضیح اینكه قدرتها خیلى اجازه انتقاد ونقد سازنده را نمى دهند، تأكید كردند: در تمام دنیا آزادى به معناى واقعى وجود ندارد. ایران هم همینطور است، البته ممكن است میزان بهره مندى مردم و نخبگان از آزادى در عرصه عمومى و سیاسى در جایى بیشتر باشد یا كمتر، در هر حال، هر جایى كه مردم بیشتر صاحب حق و آزادى انتخاب و آزادى بیان و پس از بیان باشند آزادى بیشتر احساس مى شود.

آيت اللّه صانعى در بخش دیگرى از این گفتگو در پاسخ به پرسشى در خصوص تأثیر مبناى اسلام سیاسى آيت اللّه سیستانى با عدم اعتقاد به ولایت فقیه در جهان تشیع، با اشاره به اینكه اگر صاحبان قدرت در ایران بتوانند حقوق و آزادیهاى واقعى مردم را در پرتو عدالت بر ایشان فراهم آورند و حقوق از دست رفته آنان را بدیشان باز گردانند، مى توانند با روش فعلى به حكومت ادامه دهند، تأكید كرد: در غیر این صورت مبناى فقهى و روش سیاسى آيت اللّه سیستانى مى تواند در هر جامعه مسلمانى تأثیر گذار باشد.

آيت اللّه صانعى با تأكید بر اینكه در شرایط سیاسى حاضر من راهى براى احیاء آن آزادى كه در اسلام وجود دارد نمى بینم، افزود: البته ترغیب حاكمیت به هوادارى از آزادى بیان و آزادى پس از بیان در دراز مدت و به تدریج اثر مى گذارد.

ایشان در بخش دیگرى از این گفتگو در باب مسئله تهاجم فرهنگى غرب و نگرانیها در این مورد تصریح كردند: در این عصر ارتباطات هر ملتى سعى مى كند جوانب مثبت فرهنگ هاى دیگر را اخذ كند و گاهى نیز در این حین اثرات منفى جذب آن ملت مى شده، از این گریزى نیست. اما باید توجه داشته باشیم كه اصل بر تعامل فرهنگى است، از آنجا كه نمى توان راههاى ارتباطى فرهنگها را با یكدیگر مسدود كرد. اینجا مهم این است كه هر ملتى و دولتى تا چه میزان در مورد فرهنگ خودش حساس است و چقدر در مورد آن كار مى كند و به تعمیق و تقویت آن مى اندیشد. مثلاً در زمان نهضت، امام خمینى در جامعه اى حركت خویش را آغاز كرد كه سرشار از ابتذال در فرهنگ بود. امام با عمل خود، ارزش و غنا و قوت و عمق فرهنگ اسلام را به این جامعه و دنیا شناساند و آن فرهنگها را كمرنگ كرد.

تاریخ: 1384/3/18
بازدید: 16304



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org