(مسئله 1747 ) اگر از غير از كسب، مالى به دست آورد، مثلا چيزى به او ببخشند واجب نيست خمس آن را بدهد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه اگر از مخارج سالش زياد بيايد، خمس آن را هم بپردازد.
(مسئله 1748 )مهريه اى را كه زن مى گيرد، خمس ندارد؛ همچنين است ارثى كه به انسان مى رسد؛ ولى اگر مثلا با كسى خويشاوندى دورى داشته باشد و نداند چنين خويشى دارد، احتياط مستحب آن است خمس ارثى را كه از او مى برد، اگر از مخارج سالش زياد بيايد، بپردازد.
(مسئله 1749 )اگر مالى به ارث به انسان برسد و بداند كسى كه اين مال از او به ارث رسيده، خمس آن را نداده، بايد خمس آن را بپردازد؛ همچنين اگر در خود آن مال خمس نباشد، ولى انسان بداند كسى كه آن مال از او به ارث رسيده، خمس بدهكار است، بايد خمس را از مال او بپردازد.
(مسئله 1750 )اگر به واسطه قناعت كردن و سخت گرفتن، چيزى از مخارج سال انسان زياد بيايد، اداى خمس آن واجب نيست و از مئونه محسوب مى گردد، هر چند احتياط مستحب در اداى آن است.
(مسئله 1751 )كسى كه ديگرى مخارج او را مى دهد، بايد خمس تمام مالى را كه به دست مى آورد، بپردازد؛ ولى اگر مقدارى از آن را خرج زيارت و مانند آن، حتّى بَرجهاى مشروعِ متعارف كرده باشد، فقط بايد خمس باقى مانده را بپردازد.
(مسئله 1752 )اگر ملكى را بر افراد معيّنى، مثلا بر اولاد خود وقف نمايد، چنانچه در آن ملك زراعت و درختكارى كنند و از آن چيزى به دست آورند و از مخارج سال آنان زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد.
(مسئله 1753 )اگر مالى را كه فقير بابت خمس و زكات و صدقه مستحبّى گرفته، از مخارج سالش زياد بيايد، واجب نيست خمس آن را بپردازد؛ ولى اگر از مالى كه به او داده اند منفعتى ببرد، مثلا از درختى كه بابت خمس به او داده اند ميوه اى به دست آورد، بايد خمس مقدارى كه از مخارج سالش زياد مى آيد بپردازد.
(مسئله 1759 )تاجر و كاسب و صنعتگر و مانند اينها از وقتى كه شروع به كاسبى مى كنند، اگر يك سال بگذرد، بايد خمس آنچه را كه از مخارج سالشان زياد مى آيد بپردازند، و كسى كه شغلش كاسبى نيست، اگر اتّفاقاً معامله اى كند و منفعتى ببرد، بعد از آنكه يك سال از موقعى كه فايده برده، بگذرد، بايد خمس مقدارى را كه از مخارج سالش زياد آمده، بپردازد.
(مسئله 1760 )انسان مى تواند در بين سال هر وقت منفعتى به دست آورد، خمس آن را بپردازد؛ و جايز است اداى خمس را تا آخر سال به تأخير اندازد و اگر براى دادن خمس، سال شمسى را ملاك قرار دهد، مانعى ندارد.
(مسئله 1762 )اگر قيمت جنسى كه براى تجارت خريده بالا رود و آن را نفروشد و در بين سال قيمتش پايين آيد، خمس مقدارى كه بالا رفته بر او واجب نيست.
(مسئله 1769 )آنچه شخص از منافع كسب در بين سال به مصرف خوراك و پوشاك و اثاث و خريد منزل و عروسى و جهيزيّه دختر و زيارت و مانند اينها مى رساند، در صورتى كه از شأن او زياد نباشد و زياده روى هم نكرده باشد، خمس ندارد.
(مسئله 1770 )مالى را كه انسان به مصرف نذر و كفّاره مى رساند، جزو مخارج ساليانه است؛ و نيز مالى را كه به كسى مى بخشد يا جايزه مى دهد در صورتى كه ازشأن او زياد نباشد، جزو مخارج ساليانه حساب مى شود.
(مسئله 1771 )اگر انسان نتواند يكجا جهيزيّه دختر را تهيّه كند و مجبور باشد كه هرسال مقدارى از آن را تهيّه نمايد، يا در شهرى باشد كه معمولا هرسال مقدارى از جهيزيّه دختر را تهيّه مى كنند، به طورى كه تهيّه نكردن آن عيب محسوب شود، چنانچه در بين سال از منافع آن سال جهيزيّه بخرد، خمس ندارد؛ همچنين است اگر پول آن را و يا ساير مايحتاج زندگى را كه بدون پس انداز نمودن پول آن نمى تواند تهيّه نمايد، كنار بگذارد و پس انداز نمايد.
(مسئله 1772 )مالى را كه خرج سفر حج و زيارتهاى ديگر مى كند، اگر مانند مركب سوارى باشد كه عين آن باقى است و از منفعت آن استفاده شده، از مخارج سالى حساب مى شود كه در آن سال شروع به مسافرت كرده، اگرچه سفر او تا مقدارى ازسال بعد طول بكشد؛ ولى اگر مثل خوراكيها از بين رفته باشد، بايد خمس مقدارى را كه در سال بعد واقع شده بپردازد.
در صورتی که پرداخت اینترنتی از طریق سایت با مشکل مواجه شود می توانید از طرق ذیل اقدام نمایید.
شماره حساب : 90017008942921
شماره شبا: 860560900170000894292001 IR
شماره کارت: 2928 - 0894 - 8613 - 6219
نزد بانک سامان شعبه قم کد9001 به نام حضرت آیت الله العظمی صانعی
و از طریق ایمیل: Info[@]saanei.org مبلغ واریزی و جهت آن را اعلام نمایید.