Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: الف. آيات

الف. آيات

در كتب فقهى آيات دلالت كننده بر حرمت اين قسم از مسابقات را اين گونه مى آورند:

يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالاَْنصَابُ وَالاَْزْلَـمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَـنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ * إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَـنُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَ وَةَ وَالْبَغْضَآءَ فِى الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَوةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ;[1]

اى كسانى كه ايمان آورده ايد، شراب و قمار و بت ها و ازلام (نوعى بخت آزمايى)، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد. شيطان مى خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند، و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا (با اين همه زيان و فساد، و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد؟!

مرحوم علاّمه(رحمه الله) در منتهى المطلب مى فرمايد:

و فى هذه الآية دلالة على تحريم الخمر و القمار من عشرة اوجه;[2]

و اين آيه بر حرمت خمر و قمار به ده وجه دلالت دارد.

البته هيچ اشاره اى به اين وجوه نمى كند، ولى آنها را مى توان اين گونه بر شمرد:

1. رجس: پليد است.

2. من عمل الشيطان: از عمل شيطان است.

3. فاجتنبوه: از آنها دورى كنيد.

4. مجاورت و مقارنت ميسر با خمر (شراب) و انصاب (بت پرستى) كه هر دو حرمتشان قطعى مى باشد.

5. لعلكم تفلحون: تا رستگار شويد.

6 . انّما يريد الشيطان أن يوقع بينكم العداوة: شيطان مى خواهد به وسيله شراب و قمار در ميان شما عداوت ايجاد كند.

7. والبغضاء: و كينه ايجاد نمايد.

8 . و يصدكم عن ذكر الله: و شما را از ياد خدا باز دارد.

9 . عن الصلوة: و از نماز باز دارد.

10. فهل انتم منتهون: آيا با اين همه زيان و فساد خود دارى خواهيد كرد؟

لسان العرب به نقل از قول مجاهد مى گويد:

كل شىء فيه قمار فهو من الميسر حتى لعب الصبيان بالجوز;[3]

هر چه در آن قمار باشد ميسر محسوب مى شود حتى بازى كودكان با گردو.

يعنى هر چيزى كه در آن قمار باشد، ميسر است و گفته شد كه قمار، بازى با ابزار و آلات آن با عوض و گرو گذارى است; بنابراين، دلالت آيه بسيار روشن است.

مقدس اردبيلى مى فرمايد:

ثم اعلم ان ظاهر الآية تحريم الخمر و كل مسكر مطلقاً و كذا كل قمار و ميسر... ;[4]

بدان كه ظاهر آيه بر حرمت خمر و هر مست كننده مطلقا و همچنين هر قمار و ميسر دلالت مى نمايد.

آيه ديگرى كه دلالت بر حرمت اين قسم از مسابقات دارد، اين آيه شريفه است:

(يَسْـَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَـفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا);[5]

درباره شراب و قمار از تو سؤال مى كنند، بگو: «در آنها گناه و زيان بزرگى است; ومنافعى(از نظرمادى) براى مردم در بردارد; (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است».

علاوه بر ظاهر اين آيات، روايات رسيده در تفسير آنها نيز هستند; مانند خبر ابراهيم بن عنبسه:

و عن حمدويه، عن محمد بن عيسى قال: كتب ابراهيم بن عنبسه يعنى الى على بن محمد(عليه السلام)ان رأى سيدى و مولاى ان يخبرنى عن قول الله ـ عزوجل ـ (يَسْـَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ)الآية، فما الميسر ـ جعلت فداك ـ ؟ فكتب: كلما قومر به فهو الميسر و كل مسكر حرام;[6]

درباره ميسر در آيه شريفه از امام هادى(عليه السلام) در نامه اى سؤال شد و حضرت در جواب نوشتند: هر چيزى كه با آن قمار شود، ميسر است و هر مست كننده اى حرام.

يا خبر ابى الجارود در تفسير آيه «انما الخمر و الميسر ...» از امام باقر(عليه السلام) نقل مى كند كه:

و اما الميسر فالنرد و الشطرنج و كل قمار ميسر و... ;[7]

و اما ميسر، نرد و شطرنج و هر قمارى ميسر است و... .

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . سوره مائده، آيه 90 ـ 91.

[2] . منتهى المطلب فى تحقيق المذهب، ج 2، كتاب التجارة، ص 1012.

[3] . لسان العرب، ج 5، ص 298.

[4] . زبدة البيان فى احكام القرآن، ص 631.

[5] . سوره بقره، آيه 219.

[6] . وسائل الشيعة، ج 17، ص 325; تفسير العياشى، ج 1، ص 105.

[7] . وسائل الشيعة، ج 17، ص 322.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org