|
مسائل نيابت
(مسئله 10) در عمره مفرده واجب، نيابت يك نفر از چند نفر جايز نيست، ولى عمره مفرده استحبابى يا طواف استحبابى را مى توان به نيابت از چند نفر انجام داد. (مسئله 11) مستحب است انسان به نيابت از ائمه معصومين(عليهم السلام) و همچنين به نيابت پدر و مادر و خويشان و برادران دينى خود در صورتى كه غائب يا معذور باشند طواف كند، و يا پس از انجام عمل، ثواب آن را به آنان اهدا نمايد. (مسئله 12) كسى كه براى حجّ تمتّع اجير شده مى تواند براى طواف يا سعى يا عمره مفرده، بعد از عمل حج، اجير ديگرى شود، همچنان كه مى تواند براى خودش طواف مستحبّى و عمره مفرده به جا آورد. (مسئله 13) اگر كسى اجير شود كه به نيابت از ديگرى عمره مفرده به جا آورد و بعد از انجام مقدارى از اعمال ناچار شود كه به وطنش برگردد، نمى تواند در بقيّه اعمال، شخص ديگرى را نايب بگيرد، مگر با اجازه مستأجر. (مسئله 14) اگر كسى براى عمره مفرده اجير شود، بايد اعمال عمره را مطابق وظيفه خودش، كه از راه اجتهاد يا تقليد صحيح احراز كرده انجام دهد؛ ولى اگر علاوه بر واجبات اعمال مخصوصى را كه مطابق با احتياط يا مطابق نظر منوبٌ عنه است در ضمن عقد اجاره به عهده او گذاشته اند، بايد آنها را نيز انجام دهد. (مسئله 15) در نيابت، مماثله نايب و منوبٌ عنه شرط نيست؛ بنابراين، مرد مى تواند به جاى زن نيابت كند و بالعكس. (مسئله 16) اگر نايب كارى كند كه موجب كفّاره شود، بايد از مال خود تدارك نمايد. (مسئله 17) اگر زنى به نيّت عمره مفرده محرم شود و بعد از آن عادت شود و در همه روزهايى كه مى تواند در مكّه باشد، حائض باشد، در اين صورت بايد براى طواف و نماز نايب بگيرد و بقيّه اعمال عمره (سعى و تقصير) را به ترتيب خودش به جا آورد؛ و براى طواف نساء و نماز آن مجدداً نايب بگيرد و اگر به وطن آمده است برگردد، و اگر نمى تواند، براى اعمال عمره نايب بگيرد. (مسئله 18) شخص بيمارى كه احتمال مى دهد نتواند حتى به صورت سواره اعمال عمره مفرده را انجام دهد، همچنين زنى كه احتمال مى دهد حائض شود و نتواند وارد مسجدالحرام گردد، مى تواند براى عمره مفرده مستحبّى محرم شود و براى اعمالى كه نمى تواند خودش انجام دهد، نايب بگيرد. (س 19) آيا براى نايب در عمره مفرده، احرام به نذر قبل از ميقات جايز است يا احرام از خود ميقات لازم است؟ ج ـ در جواز احرام قبل از ميقات فرقى بين نايب و غير نايب نيست، آرى، اگر ظاهر اجاره، احرام از ميقات باشد واجب است احرام از همان مواقيت باشد. (س 20) آيا نيابت در عمره مفرده از طرف شخص زنده، جايز است؟ ج ـ آرى، نيابت در عمره مفرده و طواف مستحبّى از طرف شخص زنده جايز است، ليكن به جا آوردن طواف از طرف كسى كه در مكه مى باشد و عذرى از انجام طواف ندارد، جايز نمى باشد. (س 21) شخصى كه براى به جا آوردن عمره مفرده وارد مكّه شده، آيا مى تواند به نيابت از ديگرى حَجة الاسلام به جا آورد؟ ج ـ مانعى ندارد، در اين صورت احرام از ادنى الحل صحيح است، گرچه احوط، احرام از مواقيت معروفه است. (س 22) كسى كه معذور از طواف و نماز آن است، آيا مى تواند يك نفر را براى طواف و ديگرى را براى نماز آن نايب بگيرد؟ ج ـ نمى تواند، چون عمل واحدى است. (س 23) آيا نايب در طواف بايد مُحرم و با لباس احرام باشد؟ ج ـ واجب نيست كه نايب در طواف محرم باشد، بلكه مى تواند با لباس دوخته طواف و نماز را به جا آورد. (س 24) آيا محرم مى تواند پس از آنكه طواف و نماز خود را انجام داد، بلافاصله طواف و نماز ديگرى را نيابت كند و سپس سعى و تقصير خود را انجام دهد؟ ج ـ مى تواند و مانعى ندارد.
|