|
مسائل كودكان
(مسئله 25) كيفيت اعمال كودك غير مميّز به اين صورت است كه ولىّ،لباس احرام بر او مى پوشاند و نيت مى كند كه اين طفل را براى عمره مفرده محرم مى كنم، و اگر مى تواند لبيّكها را به او تلقين كند و اگر نمى تواند خودش به جاى او بگويد. همچنين اگر كودك بتواند راه برود، بايد او را طواف بدهد و اگر نتواند او را حمل مى كند و نماز طواف را از طرف او به جا مى آورد و مانند طواف او را به سعى مى برد و قدرى از مو يا ناخن او را به عنوان تقصير، كوتاه مى كند، و طواف نساء و نماز آن را نيز مانند بقيه اعمال در صورتى كه خود طفل نتواند به جاى او انجام مى دهد. (مسئله 26) كودك مميّز كه خود محرم شده است، حكم بزرگْ سالان را دارد و بايد مانند آنها شرايط را رعايت نمايد، چون خود طواف مى كند و اعمال را انجام مى دهد، نه آنكه طوافش مى دهند و سعيش مى برند. (س 27) كودك مميّزى بدون امر ولىّ در ميقات محرم شده و تنها سعى و تقصير را انجام داده است، تكليف او يا وليّش نسبت به بقيه اعمال چيست؟ ج ـ چون در احرام مميز فى حد نفسه اذن ولى شرط نمى باشد بنابر اين احرامش صحيح و بايد تمام اعمال را خودش اعاده نمايد و در صورت عدم تمكن نايب از طرف او اعمال را به جا آورد . (مسئله 28) طفل غير مميّز در به جا آوردن اعمال خود تابع نظر مرجع تقليد ولىّ است، چون وليّش او را عمره مى دهد. (مسئله 29) هنگام محرم كردن طفل، لزومى ندارد ولىّ در حال احرام باشد و در حال مُحلّ بودن هم مى تواند طفل را محرم نمايد. (مسئله 30) اگر طفل مميّز يكى از محرّمات احرام را مرتكب شود، كفّاره، على الاظهر بر عهده خودش مى باشد. (س 31) آيا طواف كودك غير مميّز كه لباسش پاك ولى بدنش نجس مى باشد، صحيح است؟ ج ـ در كودك غير مميّز طواف او مانعى ندارد، چون خود او طواف نمى كند بلكه او را طواف مى دهند. (س 32) اگر كودك مميّز يا غير مميّزى كه ختنه نشده، طواف به جا آورد، چه حكمى دارد؟ در صورتى كه پس از طواف متوجه شود ختنه نشده، طواف انجام شده چه حكمى دارد؟ ج ـ طوافش صحيح نيست، چون ختنه شرط صحت در طواف مى باشد و براى صحيح شدن طوافش بايد ختنه نمايد و در صورت عدم امكان، طوافش به همان نحو صحيح است و شرطيّت ختنه براى طواف به جهت عدم امكان ساقط مى باشد، و در صورتى كه پس از طواف متوجه شود كه ختنه نشده يا متوجه مسئله شود، طواف انجام شده صحيح مى باشد «الناس في سعة مالا يعلمون». (مسئله 33) اگر طفل غير مميّز در اثناى طواف خودش را نجس كند ظاهراً مانع از صحت طواف طفل نيست، زيرا ادلّه اعتبار شرايط در طواف به خاطر مميّز نبودن از او انصراف دارد، مگر آنـكه طواف دهنده بتواند در حقّش حتى به نحو صورت ظاهرى، مثل وضو دادن شرايط را انجام دهد كه در اين صورت رعايت آنها براى طواف دهنده لازم است. (س 34) آيا طواف كسى كه كودك غير مميّز را طواف داده و كودك خود را نجس نموده باطل است يا خير؟ ج ـ چون محمول متنجّس در طواف معفّو است، طواف ولىّ و يا هر كسى كه طفل غير مميّز را حمل مى كند، مانعى ندارد. (س 35) اگر كودك غير مميّز را در حال خواب طواف يا سعى دهند يا بخشى از طواف و سعى را در خواب باشد، چه حكمى دارد؟ ج ـ مانعى ندارد، چون «يطاف بهم» علاوه بر قاعده صورى بودن طوافش كه در جوابهاى قبلى ذكر شده حجت بر صحّت و عدم مانعيت است.
|