|
احكام ميقاتها
(مسئله 40) احرام كه با تلبيه محقق مى شود لازم نيست كه از مسجد شجره باشد بلكه از خارج مسجد، تا حدودى كه جزء ذوالحليفة محسوب مى شود، جايز و صحيح است. بنابراين احرام از بيرون مسجد و محل توقفهاى ماشين و خيابانهاى مجاور و نزديك مسجد كه جزء ذوالحليفه است، قطعاً كافى است. پس شخص جنب يا حائض، مى تواند در خارج از مسجد مُحرم شود، و لزومى ندارد كه صبر كند تا پاك شود و لازم نيست تيمّم كند تا داخل مسجد شود، و اگر عصياناً وارد مسجد شد و مُحرم شد، احرام او باطل است. (مسئله 41) براى كسانى كه از مدينه به طرف مكه مى روند، جايز نيست احرام را از مسجد شجره و ذوالحليفه تأخير اندازند و كسانى كه مريض هستند و معذور در ارتكاب بعض از محرّمات مى باشند بايد مُحرم شوند و تلبيه را بگويند، و ارتكاب محرّمات احرام در زمان عذرشان مضرّ به احرام و تلبيه نمى باشد. (مسئله 42) ميقاتهايى كه براى احرام معروف و معيّن شده، براى محرم شدن كفايت مى كند و تحقيق و وسوسه، غير لازم، بلكه مضرّ است؛ و شهادت توده مردم و همان معروفيّت محل كفايت مى كند. (مسئله 43) تقديم احرام بر ميقات جايز نيست و اگر كسى قبل از ميقات تلبيه بگويد، اعتبار ندارد، هر چند از ميقات عبور كند، بلكه بايد در ميقات تلبيه را تجديد كند؛ ولى اگر نذر كرده باشد كه قبل از ميقات احرام ببندد، جايز است، مگر آنكه بداند بعد از نذر مرتكب يكى از محرّمات احرام مثل حركت با ماشين سقف دار در روز مى شود كه در اين صورت ترك آن احوط است. (مسئله 44) كسى كه در غير از ماههاى حج[1] به مكّه رفته و عمره مفرده به جا آورده و تا ماههاى حج در مكّه مانده، بنا بر احتياط براى محرم شدن به عمره تمتّع، بايد به ميقاتى كه از آن عبور كرده برود و از آنجا محرم شود. هر چند اكتفا به اَدنى الحلّ براى اين گونه افراد خالى از قوّت نيست، چون مواقيت، ميقات كسى است كه از آنها يا از محاذى آن عبور مى كند، نه آنكه موضوعيّت داشته و شرط صحّت در همه احرامها باشد. (مسئله 45) اگر شخصى در عمره مفرده از ميقات اول ـ يعنى ميقاتى كه از آن عبور مى نمايد ـ ، با علم به اينكه بايد از آنجا محرم شود، عصياناً و عمداً بدون احرام عبور كند، بايد برگردد و از همان ميقاتى كه از آن گذشته و عبور كرده مُحرِم شود و احرامش از ميقات ديگر باطل است، و حتّى براى اينكه بخواهد وارد مكّه شود نمى تواند از ميقات ديگر محرم شود، مگر آنكه مضطرّ به ورود مكّه باشد و نتواند به آن ميقات برگردد، كه در اين صورت مى تواند از ادنى الحلّ محرم گردد يا با نذر محرم شده و وارد مكّه شود. به هرحال كسى كه مى خواهد عمره مفرده يا عمره تمتّع يا حجّ اِفراد و قِران بياورد، ميقاتش اولين ميقاتى است كه از آن عبور مى كند يا اگر بر ميقات نمى گذرد، اولين محاذات به ميقات است و احرام از آن ميقات شرط صحّت احرامش مى باشد. (مسئله 46) كسى كه به احرام عمره مفرده در يكى از ميقاتها محرم شده است، مانعى ندارد به طرف خلاف مكّه برود و بعد از چند روز به مكّه بيايد؛ مثلاً از مسجد شجره به مدينه و بعد، از همان راه يا راه ديگرى به مكّه برود. (س 47) شخصى بدون قصد وارد شدن به مكّه از ميقات عبور كرد تا به ادنى الحل رسيد، اگر بعداً قصد اتيان عمره مفرده نمايد، در اين صورت، از كجا بايد محرم شود؟ ج ـ مى تواند از أدنى الحل محرم شود كه از همه نزديكتر مسجد تنعيم مى باشد. (س 48) شخصى از روى جهل به مسئله در فرودگاه جدّه براى عمره مفرده محرم شده و پس از به جا آوردن طواف و نماز و سعى متوجه شده كه بايستى به يكى از مواقيت برود، تكليف او در اين صورت چيست؟ ج ـ چون احرام از ميقات نبوده، محرم نشده، ليكن اگر بعد از تقصير و تمام شدن عمره مفرده متوجه شده، عمره اش محكوم به صحت است، و اگر قبل از آن باشد، براى تحقق عمره چه واجب و چه مستحب، ميقات بودن أدنى الحل برايش خالى از قوّت نيست. -------------------------------------------------------------------------------- [1]. ماه هاى حج عبارتند از: شوال، ذى القعدة، ذى الحجة.
|