Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ج. محرّمات مخصوص زنان

ج. محرّمات مخصوص زنان

23. پوشانيدن صورت

(مسئله 182) جايز نيست زن در حال احرام، صورت خود يا قسمتى از آن را با نقاب، روبند، پوشيه يا بادبزن بپوشاند، بلكه بنا بر احتياط صورت خود را با چيزهاى غيرمتعارف مثل پوشال و گِل و چيزهاى ديگر نيز نپوشاند.

(مسئله 183) پوشاندن صورت به وسيله اعضاى بدن خود مانند دستها، مانعى ندارد.

(مسئله 184) زن در حال احرام مى تواند صورت خود را براى خوابيدن روى زمين يا بالش بگذارد.

(س 185) آيا زنان مُحرم مى توانند براى جلوگيرى از اذيّت حشرات صورت خود را بپوشانند؟

ج ـ جايز نمى باشد و حرام است، آرى، براى جلوگيرى از اذيّت اگر چيزى را جلوى صورت بگيرد كه به صورت نچسبد و آن را بوسيله دست يا غير آن دور از صورت نگاه دارد، مانعى ندارد.

(س 186) آيا زنان مُحرم مى توانند عرق صورت خود را در صورتى كه صورت آنها پوشانده مى شود خشك كنند؟

ج ـ نمى توانند و جايز نمى باشد، آرى، پاك كردن عرقها با دست مانعى ندارد.

(س 187) پوشاندن صورت براى زن در طواف، چه حكمى دارد؟

ج ـ در طواف، فى حدّ نفسه، حكم نماز را دارد، ليكن اگر مُحرم است، پوشاندن صورت به خاطر احرام، حرام است.

(مسئله 188) واجب است زن محرم براى نماز گزاردن سرش را بپوشاند، و مقدمتاً براى پوشانيدن سر جايز است كمى از اطراف صورتش را بپوشاند، ليكن واجب است بعد از نماز فوراً آن را باز كند.

(مسئله 189) در نقاب انداختن و پوشاندن رو به هر صورت كه باشد حرام است و معصيت دارد، بايد يك گوسفند كفاره بدهد.

24. پوشيدن زيور آلات (به قصد زينت)[1]

(مسئله 190) جايز نيست محرم در حال احرام خود را به گوشواره و گردنبند و مانند اينها زينت كند و يا زيورهايى را به قصد زينت بپوشد، بلكه بنا بر احتياط از آنچه موجب زينت است اجتناب نمايد، هر چند به قصد زينت نباشد، بلكه حرمت آن خالى از قوّت نيست.

(مسئله 191) زيورهايى را كه پيش از احرام، عادت به پوشيدن آنها داشته، لازم نيست براى احرام بيرون آورد، ليكن بايد آنها را بپوشاند و به هيچ مردى حتّى به شوهر خود، آنها را نشان ندهد.

(مسئله 192) پوشيدن زيور، كفّاره ندارد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. تخصيص حرمت به زنان به جهت كثرت استعمال براى آنان است، گرچه حرمت استعمال زينت در مردان هم جارى است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org