|
استمنا
(س 1112) هل يجوز تخيل المرأة عارية أو في حالة ممارسة الجنس معها مع ما يستتبع هذا الأمر من وقوع خارجي بالمحرم؟ هل يجوز التخيل ـ الانف الذكر ـ مع التأكد من عدم استتباع ذلك أي فعل محرم في الخارج ـ في حال الجواز مع عدم استتباعه المحرم الخارجي هل يجوز تخيل امرأة محددة ومعروفة بالنسبة إلى المتخيل أم يجب ان لا تكون معروفة بالنسبة إليه؟ ج ـ لا بدّ من ترك التخيّل في الموارد المذكورة فإنّه سبب للانجرار إلى المعصية والايقاع في المحرّم نعوذ باللّه منه. 6/5/82 (س 1113) مردى نوزده ساله به مدت چند سال استمنا مى كرده. براى توبه بايد چه كار كند؟ آيا كفاره دارد؟ آيا چنين فردى نابارور مى شود؟ آيا مى تواند ازدواج كند؟ آياگناه او بخشيده مى شود؟ ج ـ تركش نياز به اراده وتصميم جدّى دارد، و بايد مقدّمات ازدواج را فراهم نمايد تا خود را از اين گناه انسان سوز ـ كه سبب نابينايى و ضعف اعصاب و مرضهاى روانى و جسمى مى شود ـ نجات دهد، و بر اوست كه با روزه گرفتن در بعضى از ايّام و توسل جستن به اهل بيت(عليهم السلام) و خواندن نماز حاجت دعا كند كه خداوند او را از اين گرفتارى نجات دهد؛ و با استغفار و توبه ان شاءاللّه گناه او بخشيده مى شود؛ و كفاره ندارد. 19/3/82 (س 1114) براى غلبه بر شهوت چه بايد كرد؟ ج ـ راهش توجه به مسؤليتها و تلاش فراوان در تحصيل علم و تقوى، و كار و فعاليت، و گرفتن روزه در حدى كه مضر به اعصاب و بدنش نباشد و عدم ازاله موهاى زايد در بدن است. 14/5/81 (س 1115) با توجه به سختى شرايط ازدواج و عدم قبول صيغه توسط اجتماع بايد چه كارى انجام داد؟ نياز جنسى را بايد چه كار كنيم؟ آيا مى شود استمنا كند؟ ج ـ تلاش خود را مصروف در راه ازدواج دايم بنماييد و اميد است كه ذات بارى تعالى هم كمك نمايد و ان شاءاللّه كمك مى كند و موفق مى شويد؛ امّا به هرحال آن چه در روايات و اخبار دستور براى امثال شماها است، روزه گرفتن و از بين نبردن موهاى خشن در جاى مخصوص است، و اساساً غرايز را بايد با قدرت اراده و تصميم كنترل نمود؛ و ناگفته نماند حرام ذكر شده در سؤال، ضررهاى جسمى و روحى فراوان دارد. 15/10/79 (س 1116) آيا تحقيق براى يافتن دارويى كه باعث جنب شدن فرد در خوا ب شودتا او را از وسوسه هاى ديگر دور نمايد، اشكال شرعى دارد؟ مصرف آن، چه براى بيماران روانى چه براى افراد عادى، چه حكمى دارد؟ ج ـ فى حدّ نفسه اگر ضرر قابل توجهى براى بدن نداشته و موجب انزال منى در بيدارى نشود، مانعى ندارد.
|