|
نيّت اعتکاف
(س5) آيا در اعتکاف نيازي به قصد نمودن عبادات ديگر (علاوه بر نيّت اعتکاف) هم هست؟ ج ـ آنچه براي اعتکاف شرط است نيّت کردن خود اعتکاف است. (س6) آيا در اعتکاف واجب و مستحب، قصد وجوب يا استحباب لازم است؟ ج ـ همين که نيّت اعتکاف ميکند کفايت ميکند، بلکه نيّت وجوب براي اعتکاف معنا ندارد. (س7) اگر از روي اشتباه براي اعتکاف واجب، نيّت استحباب نمايد (يا بالعکس) تکليف چيست ؟ ج ـ ضرري به اعتکاف نميزند و صحيح است. (س8) آيا تجديد نيّت در روز سوم اعتکاف مستحب، لازم است؟ ج ـ تجديد نيّت لازم نيست، اگر چه بهتر آن است که در روز سوّم، نيّت را تجديد کند. (س9) زمان نيّت اعتکاف چه وقتي ميباشد؟ آيا اول شب ميتوان نيّت کرد؟ ج ـ وقت نيّت، قبل از فجر است، و امّا اگر از اول شب هم اعتکاف را شروع ميکند ميتواند نيّت کند. (س10) بهترين وقت اعتكاف در روايات وارده دهه آخر رمضان است و اين كه مرسوم شده در «ايّام البيضِ» شهر رجب، عدّهاي اعتكاف مينمايند، تا چه حد در روايات و اخبار، وارد شده است؟ آيا «ايّام البيضِ» ماه رجب، خصوصيّتي دارد؟ ج ـ در روايات ديگر نسبت به «اَشهر حُرُم» هم آمده و رجب هم از «اَشهر حُرُم» است، و «ايّام البيضِ» رجب براي اعتكاف، خصوصيّتي ندارد. (س11) اعتكاف در چه موقعي واجب و چه موقعي مستحب است (موارد وجوب و استحباب)؟ ج ـ اعتكاف به خودي خود مستحب است؛ و به خاطر مواردي چون نذر و عهد و قسم و اجاره و غير آنها واجب ميشود. (س12) مستحبّات اعتكاف چيست؟ ج ـ عبادت، دعا و ذكر است. (س13) آيا اعتکاف را به نيابت از کسي که مرده است و يا به نيابت از کسي که زنده است ميتوان انجام داد؟ ج ـ آري ميتوان. (س14) آيا زنها ميتوانند معتکف شوند؟ اگر در روزهاي عادت، قرص بخورند تا از حالت عادت خارج شده و روزه آنها صحيح باشد و معتکف شوند چه صورت دارد؟ ج ـ في حدّ نفسه مانعي ندارد. (س15) آيا زن بايد براي اعتکاف از شوهرش اجازه بگيرد؟ اگر معتکف شدن او با حقّ شوهر منافات نداشته باشد چطور؟ ج ـ اگر منافات با حقّ استمتاع شوهر داشته باشد بايد از شوهر اجازه بگيرد. (س16) آيا فرزند بايد براي اعتکاف از والدين خود اجازه بگيرد؟ اگر معتکف شدن او موجب اذيت و آزار يا زحمت آنها باشد چطور؟ ج ـ اگر مستلزم اذيّت و آزار آنها باشد؛ بايد اجازه بگيرد و الّا اذن آنها معتبر نيست.
|