|
روزه گرفتن در اعتکاف
(س22) الف ـ آيا هرگونه روزه ولو استيجاري و... براي اعتکاف کافي است؟ ب ـ اگر شخصي نذر کند که در ايّام معيّني معتکف شود؛ آيا ميتواند در همان ايّام، روزه نذري يا استيجاري را که بر عهده او ميباشد در همان اعتکاف به جا آورد؟ اگر نذر اعتکاف بدين گونه بوده است که روزه براي اعتکاف يا به خاطر اعتکاف باشد آيا کفايت از روزه نذري يا اجارهاي ميکند؟ ج ـ الف ـ آري کفايت ميکند و آنچه در اعتکاف معتبر است گرفتن روزه در ايّام اعتکاف است نه روزه براي اعتکاف. ج ـ ب ـ آري ميتواند، امّا اگر اعتکاف را نذر کرده باشد ـ با اين قصد که روزه براي اعتکاف باشد ـ کفايت از نذر و اجاره نميکند. (س23) آيا اعتكاف مسافر صحيح است؟ ج ـ چون يكي از شرايط صحّت اعتكاف گرفتن روزه ميباشد، بنابر اين اگر بتواند در سفر روزه بگيرد؛ مثل اين كه نذر كرده باشد كه روزهاي مشخصي را در سفر روزه بگيرد، اعتكاف صحيح ميباشد؛ چون اعتكاف در سفر همانند حَضَر صحيح است. (س24) آيا نذر روزه در سفر جهت صحّت اعتكاف، نذر اعتكاف هم حساب ميشود كه اعتكاف واجب عيني شود يا خير؟ ج ـ نذر روزه در اعتكاف، نذر اعتكاف نيست. بنابراين، اگر تخلّف نمود، كفّاره حَنث نذر روزه را بايد بپردازد و روزه آن را اگر معيّن بوده، بايد قضا نمايد. (س25) آيا انسان ميتواند نذر کند که در سفر روزه بگيرد ؟ ج ـ آري ميتواند. (س26) كسي كه نذر كرده است كه در «ايّام البيض»، در مسجدي خاصّ معتكف شود، آيا با فرض مسافر بودن او و اين كه نذر كرده كه در صورت مسافر بودن هم روزه بگيرد، آيا نذرش منعقد شده است يا خير؟ آيا درحالي كه مسافر است اعتكافش صحيح است؟ ج ـ نذر روزه مستحبّي در سفر اگر به قيد سفر باشد، صحيح است؛ يعني اين که نذر كرده كه «ايّام البيضِ» رجب را در سفر روزه بگيرد؛ و در مورد اعتكاف همين قدر كه بتواند در سفر روزه بگيرد اعتكافش هم درست ميشود؛ چون اعتكاف در سفر همانند حَضَر، صحيح است. (س27) شخصي براي درک فضيلت اعتکاف در مشهد مقدّس، بعد از رسيدن به مشهد و بدون قصد اقامت، نذر کرده سه روز روزه بگيرد، آيا چنين نذري صحيح است؟ ج ـ از اين حيث نذرش صحيح است.
|