|
مکان اعتکاف
(س28) آيا انسان ميتواند نذر کند که در شهر ديگري معتکف شود؟ ج ـ با فرض مطلوبيّت مانعي ندارد. (س29) آيا اعتکاف کسي که جاي شخص ديگري را غصب کرده يا عمداً بر فرش غصبي نشسته، صحيح است؟ ج ـ اعتکاف با عوض کردن محلّ ـ بر فرض بطلان آن با غصبيّت محلّ قبلي در مسجد ـ صحيح است گرچه مرتکب تضييع حقّ و غصب شده باشد. (س30) اگر آجر و خاک مسجد يا لباس معتکف غصبي باشد، اعتکاف چه حکمي دارد؟ ج ـ اعتکاف صحيح است، اگر چه چنين فرضي براي مسجد که مورد توجه مؤمنين بزرگوار است بعيد ميباشد. (س31) اگر جاي کسي را که معتکف بوده غصب کند، فرمودهاند اعتکاف او باطل است، حال اگر جاهل بود يا عامد بود ولي حال پشيمان شده و جاي خود را عوض کند، اعتکاف او صحيح است يا خير؟ در صورت عمد آيا کفّاره هم دارد يا خير؟ اگر کسي را که زودتر از او وارد مسجد شده، بيرون کند و جايش را بگيرد، اعتکافش صحيح است يا نه؟ ج ـ اعتکاف با عوض کردن محلّ ـ بر فرض بطلان آن با غصبيّت محلّ قبلي در مسجد ـ صحيح است گر چه مرتکب تضييع حقّ و غصب شده باشد. (س32) آيا گذاشتن وسايل يا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلّي از مسجد ميشود؟ ج ـ ايجاد حقّ نميکند. (س33) اگر اعتکاف واجب خود را در مسجدي به جا آورد و بعداً بفهمد که اعتکاف در آنجا صحيح نبوده است، اعتکاف او چه حکمي دارد؟ ج ـ اعتکافش باطل است. (س34) حكم حياط مسجد براي معتكف چيست؟ آيا حكم خارج از مسجد را دارد يا حكم مسجد را ؟ ج ـ حياط مسجد اگر مسجد بودن آن احراز نشود، براي اعتکاف حكم مسجد را ندارد. (س35) اگر مسجدي در كنار جادّهاي در بيابان باشد و هر شب جمعه جمعيّت زيادي براي مراسم دعاي كميل از شهرهاي اطراف به آن جا بيايند، آيا آن مسجد حكم مسجد جامع را دارا ميباشد؟ ج ـ حكم مسجد جامع را ندارد.
|