|
اعتکاف در مساجد
(س36) در چه مساجدي ميتوان اعتكاف نمود؟ ج ـ در مساجد اربعه ميتوان معتكف شد و نيز در هر مسجدي كه رفت و آمد در آن زياد باشد، به طوري كه مسجد جامع محسوب گردد، به قصد رجا و اميد ثواب و احتمال استحباب ميتوان معتكف شد. (س37) تعريف مسجد جامع چيست؟ملاک در تعيين مسجد جامع چيست؟ آيا ممکن است تعداد مساجد جامع يک شهر يا روستا متعدّد باشد؟ آيا مساجد جامع ممکن است خيلي به هم نزديک باشد؟ آيا در تهران بزرگ در مسجد جامع هر محلّه ميتوان اعتکاف کرد؟ آيا با حکم حاکم، جامع بودن مسجد معلوم ميشود؟ ج ـ مسجد جامع، مسجدي عمومي است (س38) آيا اعتکاف در غيرمساجد جامع؛ مثل نمازخانه و مساجد دانشگاه، رجاءً اشکال دارد يا نه ؟ در صورت صحّت، آيا احکام اعتکاف از قبيل ترک محرّمات جاري ميشود يا خير؟ ج ـ اعتکاف در غير مساجد جامع جايز نيست و رجاءً تنها در مسجد جامع جايز است نه مساجد محلّه و اَمْکنه معيّنه ديگر. (س39) آيا اين عبارت صحيح است ؟ «پشت بام و سرداب و محراب مسجد، و هر چه به سبب توسعه مسجد بر آن افزوده شده جزو مسجد به حساب ميآيد، مگر آنکه بدانيم جزو مسجد نيست؛ يعني در صورت شک، چنين جاهايي حکم مسجد را دارد.» ج ـ آنچه که از سطح مسجد و سرداب و محراب، جزو مسجد بوده تا مادامي که علم به خارج شدن آنها از مسجد بودن نباشد، حکم مسجد را دارد؛ امّا آنچه اضافه شده تا يقين به جزو مسجد شدن آنها نباشد حکم مسجد را ندارد. (س40) جايي را که انسان نداند جزو مسجد است يا از متعلّقات آن، آيا حکم مسجد را دارد؟ ج ـ براي اعتکاف، حکم مسجد را ندارد. (س41) اعتکاف در مکانهايي که شک داريم جزو مسجد است؛ مثل بام، سرداب، حياط و مقداري که به مسجد افزوده شده، چه حکمي دارد؟ ج ـ بايد يقين به جزو مسجد بودن داشته باشد. (س42) آيا اعتکاف در دو مسجد متّصل به هم ـ به طوري که بخشي از وقت را در يکي و بخشي از آن را در ديگري بماند ـ جايز است؟ ج ـ اگر هر دو مسجد، مسجد جامع باشند، طبق ملاکي که در جواب 37 گذشت مانعي ندارد و الّا جايز نيست.
|