|
احكام حجاب، پوشش و آرايش
(س 97 ) اگر مدرسه اى ابلاغ كند كه دختران در مدرسه دخترانه بايد براى ورزش، لباس مخصوص ورزش بپوشند، اين مسأله چه حكمى دارد؟ ج ـ اين گونه امور تابع قوانين و مقرّرات، كه با رعايت همه جوانب شرعى و تربيتى به تصويب رسيده مى باشد. 27/9/86 (س 98 ) پوشيدن لباس مردانه براى دختران دانش آموز در نمايش هايى كه در مدارس انجام مى گيرد و به وسيله گريم، خود را به صورت مرد در مى آورند، چه حكمى دارد؟ ج ـ در فيلم ها و نمايش ها، كه موقت است و داراى غرض عقلايى باشد، مانعى ندارد. 27/7/75 (س 99 ) آيا استفاده از البسه اى كه مروّج فرهنگ منحط غربى است، جزو موارد منكر محسوب مى گردد؟ ج ـ نه تنها منكر، بلكه زمينه فساد فرهنگى است. 24/2/69 (س 100 ) آيا استفاده از رنگ هاى جذّاب و خيره كننده براى لباس (توسط خواهران) جزو منكرات محسوب مى شود؟ ج ـ منكر بودن به تحريك كردن و جذب نظر جوانان و اجنبى بستگى دارد كه زمينه آلوده شدن آنان را به گناه فراهم مى كند؛ بنابراين، رنگ ها، زن ها، مردها، زمان ها و مكان هاى مختلف، باعث اختلاف در منكر بودن آن مى شود؛ يعنى ممكن است لباس زنى در جايى تحريك كننده نباشد و براى زن ديگرى، تحت شرايط ديگر، تحريك كننده باشد. 24/2/69 (س 101 ) پوشيدن لباس آستين كوتاه براى مردان چه حكمى دارد؟ ج ـ از كارهايى كه باعث ضربه زدن به حياى عمومى است و گوياى عدم شخصيت انسان است، اجتناب لازم است. 18/9/71 (س 102 ) اخيراً در ميان برخى از جوانان، استفاده از مدل مو و لباس هايى رايج شده است كه از كشورهاى اروپايى و بلاد بيگانه گرفته شده است. نظر به اينكه پوشيدن اين لباس ها و خود اين گونه آرايش كردن، عرفاً از مصاديق تشبّه به كفّار است، آيا شرعاً حرام است يا حلال؟ ج ـ اگر ترويج فرهنگ معاندان و محاربان و دشمنان اسلام باشد، حرام و غير جايز است. 16/6/74 (س 103 ) بعضى از افراد در جامعه با لباس هايى ظاهر مى شوند كه بسيار تنگ و زننده و داراى مدل غربى است، در حدّى كه ران ها و باسن هاى آنان كاملا نمايان است و در صورت امر به معروف و تذكّر، اظهار مى دارند كه بر مرد، ستر عورتين واجب است نه سَرين (باسن) و اگر مرد با اين حال در ملأ عام ظاهر شود، هيچ حَرَجى بر او نيست. حتّى اگر برخى زن ها به حرام بيفتند. و در خصوص پوشيدن لباس هاى مدل غربى مى گويند كه تشبّه به كفّار حرام است، امّا اگر در جامعه اسلامى گروهى آن لباس را بپوشند كه گفته شود در جامعه وجود دارد، ولو در اقليّت باشند و اهل فسق باشند، پوشيدن آن، حرام نيست. خواهشمند است نظرتان را در اين زمينه بيان فرماييد. ج ـ هر لباس و مدى كه موجب فساد در جامعه شود و افراد را به گناه و معصيت بيندازد و توده جامعه و فرهنگ آنها را تبديل به فرهنگ گناه و معصيت نمايد، حرام و اجتناب از آن واجب است. و اين حيثيت غير از حيثيت پوشش بدن براى مردان است كه حسب حكم اوّل، غير واجب است؛ به علاوه كه مسأله حيا و عفت عمومى هم مطرح است. و ناگفته نماند كه تشبّه به كفار حرام است، و اين به خاطر تأثير تشبّه ظاهر در تشبّه فكرى و از دست دادن هويّت اسلامى و ملّى و مفاسد زيادى است كه بر آن بار مى گردد. 4/10/77 (س 104 ) بلند نگاه داشتن موى سر به شرط رعايت نظافت و آراستگى، براى مرد چه حكمى دارد؟ ج ـ اين گونه عمل ها مانند بقيّه اعمالى است كه در شرع از آنها نهى نشده و با اباحه اوليّه، باقى مانده است. آنچه بايد در مورد اين گونه عمل ها مورد عنايت قرار گيرد، عدم ترويج فرهنگ بيگانه و عدم انحراف و فساد و ابتذال جامعه است. 23/3/77 (س 105 ) آيا افزون بر پوشيدن موى سر و بدن (به جز موارد استثنا) نامشخص كردن برآمدگى بدن ـ همانند سينه و ران ـ نيز بر زنان مسلمان واجب است؟ ج ـ فى حدّ نفسه، واجب نيست و آنچه بر زن ها واجب است، پوشاندن بدن (غير از گردى صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ) است. آرى، ايجاد فساد در جامعه از هر شخص و به هر نحوى، نادرست و ترك آن لازم است. 20/2/88 (س 106 ) پوشيدن كفش هايى كه صداى تهييج كننده دارد، براى خانم ها چه صورتى دارد؟ براى آقايان چطور؟ ج ـ حرمت و عدم حرمت، داير مدار فساد و تهييج شهوت و عدم آن است. 10/7/79 (س 107 ) پوشيدن جوراب نازك مشكى با شلوار به گونه اى كه فقط بندهاى انگشتان پا مشخص باشد، چه حكمى دارد؟ ج ـ بر زن واجب است كه خود را از نامحرم بپوشاند و از پوشيدن جوراب هاى بدن نما در مقابل نامحرم هم بايد اجتناب نمايد؛ و پوشاندن گردى صورت و دست ها تا مچ، و پاها تا مچ واجب نمى باشد. 11/2/86 (س 108 ) موهايى در قسمت پيشانى بعضى خانم ها روييده مى شود و دنباله موهاى سر است و پوشاندن آنها مشكل است. آيا مشخص بودن اين موها اشكال دارد و حكم موى سر را دارند؟ ج ـ چون ظاهراً جزء صورت است، مانعى ندارد و پوشاندنش مخصوصاً با زحمت، معلوم نيست كه لازم باشد. به هر حال، اسلام دين سهولت است. 25/4/78 (س 109 ) آيا سرمه كشيدن يا ابرو چيدن، انگشتر طلا در دست داشتن و حناى دست، جزء زينت زنان محسوب مى گردد كه پوشش آن لازم است؟ ج ـ صورت و دست، محلِ زينت محسوب نمى گردد؛ ولى آرايش نمودن و خود را در ديد مردان بيگانه قرار دادن كه موجب فساد در جامعه گردد، حرام است. 20/10/73 (س 110 ) آرايش كردن بانوان در بيرون از خانه يا در سر كار و درس، چه حكمى دارد؟ ج ـ حرمت و عدم حرمت، داير مدار فساد و عدم آن است. 28/12/73 (س 111 ) ابرو برداشتن كه در ميان بانوان مرسوم است، چه حكمى دارد و آيا پوشاندن آن الزامى است؟ ج ـ آرايش زن براى شوهر خود، مانعى ندارد، و پوشاندن صورت بيش از اندازه گردى آن، لازم نيست؛ مگر آنكه احتمال دهد منشأ فساد و موجب تهييج شهوت گردد. 11/2/86 (س 112 ) آيا بلند گذاشتن ناخن براى دختر يا زن اشكال شرعى دارد؟ ج ـ نه تنها فى حدّ نفسه مانعى ندارد، بلكه به عنوان زينت در اخبار آمده است. 25/5/79 (س 113 ) چه نوع آرايشى براى مرد مسلمان حرام است؟ ج ـ هر نوع آرايشى كه موجب فساد در جامعه گردد، حرام است. 31/5/81 (س 114 ) اگر مردى به قصد اينكه مورد توجه زنان نامحرم قرار گيرد، خود را آرايش كند، حكم اين نوع آرايش كردن چيست؟ ج ـ اگر منشأ فساد و موجب تهييج شهوت ديگران باشد، حرام است. 31/5/81 (س 115 ) در مورد آقايانى كه ابروهاى خود را به صورت خانم ها مرتب مى كنند، حكم چيست؟ ج ـ آرايش كردن مرد به گونه اى كه خود را به صورت زن درآورد و خود را زن بنماياند، حرام است. 7/3/81 (س 116 ) حكم تاتو كردن ابرو ـ آرايشى كه زنان بر روى ابرو انجام مى دهند ـ چيست؟ آيا ديه دارد؟ ج ـ فى حدّ نفسه جايز است و ديه هم ندارد. 17/10/82 (س 117 ) خالكوبى بر بدن زنان به شيوه مينياتورى به منظور زينت و زيبايى كه غالباً از نظر ديگران پوشيده است، چه حكمى دارد؟ ج ـ خالكوبى، فى حدّ نفسه مانعى ندارد و در بدن مكلّف بايد با رضايت او باشد. و اگر غير مكلّف است، بايد براى او مصلحت داشته باشد و قيّمش اجازه بدهد. آرى، اگر آرايش و زينت باشد و مطمئن است كه نامحرم نگاه مى كند و باعث تهييج شهوت مى شود، حرام و گناه است. 19/7/79 (س 118 ) حكم استفاده از عمل جرّاحى پلاستيك براى زيبايى چيست؟ ج ـ اين گونه عمل ها، فى حدّ نفسه مانعى ندارد. 10/7/79
|