|
1 ـ احرام حجّ تمتّع
(مسئله 356) پس از تمام شدن اعمال عمره تمتع واجب است نيت احرام حج تمتع كند وبه احرام حج محرم شود. واجبات احرام وشرايط و تروك ومحرمات آن مانند احرام عمره تمتع است بجز نيت و محل احرام، كه در احرام حج بايد به نيت «حج تمتع» محرم شود. 1 ـ 1 زمان احرام حج تمتّع (مسئله 357) وقت احرام حج، بعد از اعمال عمره تمتع است تا زمانى كه بتواند به وقوف در عرفات برسد. (مسئله 358) احتياط مستحب آن است كه روز هشتم ذى الحجّه محرم شود. (مسئله 359) پس از تمام شدن عمره تمتع لازم نيست شخص فوراً احرام حج ببندد، بلكه وقت احرام حج موسع است ومى تواند آن را به تأخير اندازد تا وقتى كه بتواند وقوف اختيارى عرفات را در ظهر روز نهم ذى الحجّه درك كند. 2 ـ 1 مكان احرام حج تمتّع (مسئله 360) محل احرام حج تمتع شهر مكه است هر جاى آن، گرچه در محله هاى تازه ساز ولى مستحب است در مسجد الحرام محرم شود و افضل مواضع آن مقام ابراهيم (عليه السلام) يا حِجر اسماعيل (عليه السلام) است. (مسئله 361) اگر شخصى احرام حج تمتّع را فراموش كند يا بخاطر ندانستن مسئله، احرام را ترك كند و به منى و عرفات برود هر وقت متوجه شود، واجب است به مكه برگردد ودر آنجا محرم شود و اگر به جهت تنگى وقت يا عذر ديگرى نتواند به مكه برگردد، همان جا كه هست محرم شود. 3 ـ 1 مستحبّات احرام حج تا وقوف در عرفات 1. غسل در منزل يا نزديك مسجدالحرام يا هر جاى ديگر مكّه. 2. خواندن ادعيه اى كه براى غسل احرام عمره تمتّع ذكر شد. 3. شخص در مسجدالحرام مُحرم شود و بهتر آن است كه در حجر اسماعيل(عليه السلام) يا مقام ابراهيم(عليه السلام) محرم گردد، همان طور كه در مسائل قبل ذكر شد. 4. نيّت احرام را بر زبان آورد. 5. تكرار تلبيه در مسير راه. 6. چون متوجه منى شود، بگويد: «اَللَّهُمَّ إيّاكَ أرْجُو وَ إيّاكَ أدْعُو فَبَلِّغْنِى أَمَلِي وَ أصْلِحْ لِي عَمَلِي». و با تن و دلى آرام و با تسبيح و ذكر حق تعالى به سوى آن برود. 7. و وقتى به منى رسيد، بگويد: «اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِي أقْدَمَنِيها صالِحاً فِي عافِيَة وَ بَلَّغَنِي هذَا الْمَكانِ». پس بگويد: «اَللَّهُمَّ هذِهِ مِنى وَ هِيَ مِمّا مَنَنْتَ بِهِ عَلَيْنا مِنَ الْمَناسِكِ فَاَسْأَلُكَ أنْ تَمُنَّ عَلَيَّ بِما مَنَنْتَ عَلى أنْبِيائِكَ فَاِنَّما أنَا عَبْدُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ».[1] 8. مستحبّ است شخص شب عرفه را در منى باشد و به اطاعت الهى مشغول باشد، و بهتر آن است كه عبادات و خصوصاً نمازها را در مسجد خِيْف به جا آورد، و چون نماز صبح را خواند تا طلوع آفتاب تعقيب بگويد، پس به عرفات روانه شود، و اگر بخواهد بعد از طلوع صبح روانه شود، مانعى ندارد؛ ولى سنّت آن است كه تا آفتاب طلوع نكرده از وادى مُحَسّر رد نشود، و روانه شدن پيش از صبح، مكروه است.[2] 9. هنگام خروج از منى به طرف عرفات بگويد: «اَللّهُمَّ إلَيْكَ صَمَدْتُ وَ إيّاكَ اعْتَمَدْتُ وَ وَجْهَكَ أرَدْتُ أسْأَلُكَ أنْ تُبارِكَ لِي فِي رِحْلَتِي وَ أنْ تَقْضِيَ لِي حاجَتِي وَ أن تَجْعَلَنِي مِمَّنْ تُباهِي بِهِ اليَوْمَ مَنْ هُوَ أفْضَلُ مِنِّي».[3] 10. تكرار تلبيه تا زوال شمس از روز عرفه. 11. در صورت امكان بهتر آن است كه خيمه خود را در «وادى نَمِرَه» كه نزديك عرفات است بزند، ولى در آنجا وقوف نكند. -------------------------------------------------------------------------------- [1]. من لايحضره الفقيه، 2/321. [2]. وسائل الشيعة، 11/212، أبواب اقسام الحج، باب 2؛ ج13/522، باب3 و 4. [3]. الكافي، 4/ 461/1.
|