|
ب ـ احكام محصور
(مسئله 453 ) كسى كه به احرام عمره محرم شود و به واسطه بيمارى نتواند به مكّه برود و يا قدرت بر اتمام عمل از او سلب شود، اگر بخواهد محلّ شود، بايد با اين قصد، يك قربانى دهد، و بنا بر اقوى قربانى يا پول آن را به وسيله شخص مورد اعتماد به مكّه بفرستد و با او قرار بگذارد كه در روز خاصّى و ساعت معيّنى به نيابت از او آن را در مكّه ذبح كند، و وقتى كه روز و ساعت موعود رسيد، تقصير كند. پس از آن، هر چه بر او حرام شده بود حلال مى شود، بجز همسر در غير عمره تمتع. (مسئله 454 ) كسى كه براى حج احرام ببندد، ولى به واسطه بيمارى نتواند به عرفات و مشعر برود، بايد قربانى كند، و بنابر اقوى بايد قربانى يا پول آن را به وسيله فرد امينى به منى بفرستد تا در آنجا ذبح كند و با او قرار بگذارد، كه روز عيد ذبح شود و در آن وقت تقصير كند. پس هر چه بر او حرام شده بود حلال مى شود، «مگر همسر». (مسئله 455 ) تحقّق محصور بودن، مثل تحقّق مصدود بودن است كه گذشت. (س 456 ) اگر كسى پس از انجام اعمال عمره تمتّع و خارج شدن از احرام آن، محصور شود و نتواند براى حج مُحرم شود، آيا حج از او ساقط است يا نه؟ وظيفه او چيست؟ ج ـ از احرام خارج شده است، ولى كفايت از حج نمى كند، و چنانچه سال اول استطاعت او باشد، حج بر او واجب نشده است. (س 457 ) اگر شخصى بعد از آنكه براى حج مُحرم شده، دچار سكته قلبى شود، به گونه اى كه هر نوع حركت براى او ضرر داشته باشد، وظيفه او چيست؟ ج ـ اگر نمى تواند وقوفين را درك كند، حكم محصور را پيدا مى كند، و چنانچه وقوفين را درك كرده، نسبت به بقيّه اعمال، تفصيل بين امكان استنابه و عدم آن است، كه در كتب مفصّله ذكر شده. (س 458 ) شخصى در مدينه مصدوم مى شود، او را به مسجد شجره مى آورند و مُحرم مى كنند، آيا احرام او صحيح است و وظيفه بعدى او چيست؟ اگر نتواند اعمال حج را انجام دهد، تكليف او چيست؟ ج ـ احرام او صحيح است و اگر مى تواند كه عمره و حج را انجام دهد، ولو با استنابه در طواف و سعى، حجّ او صحيح است؛ و اگر نمى تواند حج به جا آورد، احوط آن است كه وظيفه محصور را انجام دهد و با احرام مزبور عمره مفرده هم انجام دهد.
|