|
دوم: مسابقه و بازى با ابزار و آلات قمار بدون عوض و گروگذارى
حرمت اين قسم از بازى ها و مسابقات مثل بازى براى سرگرمى با شطرنج و ورق ـ كه امروزه هم خيلى رايج و مورد ابتلاست ـ از ديدگاه برخى از بزرگان مانند فقيه دقيق و متقى، مرحوم سيد احمد خوانسارى(رحمه الله)مورد تشكيك قرار گرفته است; آنجا كه مى فرمايد: اللعب بآلات القمار من دون رهن قد يشكّ فى حرمته ... ;[1] حرمت بازى با آلات قمار، بدون عوض و گرو گذارى، مسلم نبوده و مورد تشكيك است. همچنين مقدس اردبيلى(رحمه الله) مى فرمايد: ثم اعلم ان ظاهر الآية تحريم الخمر و كل مسكر مطلقاً و كذا كل قمار و ميسر لكن مع اخذ الرهن... ;[2] بدان كه ظاهر آيه برحرمت خمر و هر مست كننده مطلقاً و همچنين هر قمار و ميسر(بازى با ابزار و آلات قمار) به شرط عوض و گرو گذارى دلالت مى نمايد. شيخ انصارى(رحمه الله) نيز مى فرمايد: در اين كه بازى با آلات قمار اما بدون عوض و گروگذارى را جزء مصاديق قمار بشماريم، تأمل و نظر است.[3] البته شطرنج و نرد را از اين قاعده مستثنا كرده و مطلق بازى با آنها را جايز نمى داند. براى جواز و حليت اين قسم مسابقات به اصل و قصور ادله حرمت از اين قسم بازى ها استدلال مى شود: -------------------------------------------------------------------------------- [1]. جامع المدارك فى شرح المختصر النافع، ج 3، ص 28. [2]. زبدة البيان فى احكام القرآن، ص 631. [3]. المكاسب المحرمة، شيخ انصارى;، ص 48.
|