Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: 22. اختصاص حرمت ربا به رباي استهلاكي و عدم حرمت رباي استنتاجي

22. اختصاص حرمت ربا به رباي استهلاكي و عدم حرمت رباي استنتاجي

ادلّة حرمت ربا شامل اين‏گونه زياده‏هاي استنتاجي، همانند انواع ديگر از زياده نيست و ربا لغـة و عرفاً و روايـة به معناي مطلق زياده است كه قطعاً آن معني، مقصود و مراد از ادلّة حرمت نيست، بلكه مراد، زياده خاصّي است كه آن هم با كمك قراين و شواهد و علل و حكم تحريم ربا كه در روايات و آيات آمده و به آن اشاره شده، مختصّ به همان رباي استهلاكي است كه گاهي سبب مي‏شده كه بدهكاران مجبور شوند براي اداي بدهي خود، نعوذ باللّه، مادران و خواهران و دختران خود را براي تأمين بدهي به اعمال ناروا وادار نمايند كه حديث معروف صحيح: « درهم ربا أشدّ من سبعين زنية، كلّها بذات محرم »،[1] ظاهراً به همين مناسبت تاريخي است.[2]

بنابراين، با توجه به قصور ادلّة تحريم ـ يعني آيات و روايات در تعميم ـ مي‌توان گفت مقتضاي اطلاق و عموم ادلّة عقود، شروط، تجارت و نيز قرض، حليّت رباي انتاجي است. علاوه بر اين مي‌توان گفت که سيره عقلا بر حليّت رباي انتاجي دلالت دارد و شارع از آن ردع نکرده است و اين خود مي‌تواند شاهدي بر حليّت باشد.[3]

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. وسائل الشيعـة، ج 18، ص 117، أبواب الربا، باب 1، ح1.

[2]. ر .ک: مجمع المسائل، ج2، ص 239 ـ 240.

[3]. جهت اطلاع بيشتر از ساير ادلّه و نقد و بررسي تفسيري ادلّة حرمت به کتاب فقه و زندگي1 ( رباي توليدي ) برگرفته شده از نظرات فقهي آيـة الله العظمي صانعيB رجوع شود.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org