Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: 28. معيار در كثير السفر كه بايد نماز را در مسافرت تمام بخواند و روزه هم بگيرد همان كثرت سفر است؛ خواه مسافرت شغل او باشد يا به جهت اغراض ديگر مسافرت كند ( حداقل قبل از ده روز، يك مسافرت شرعي داشته باشد )

28. معيار در كثير السفر كه بايد نماز را در مسافرت تمام بخواند و روزه هم بگيرد همان كثرت سفر است؛ خواه مسافرت شغل او باشد يا به جهت اغراض ديگر مسافرت كند ( حداقل قبل از ده روز، يك مسافرت شرعي داشته باشد )

المداركثرة السفر المشتهرة في ألسنة الفقهاء، لا اتّخاذ السفر عملاً وشغلاً‌له. وعليه، فالحکم التمام، وإن سافر في غير عمله كالزيارة وغيرها، مادام كثير السفر بعدم قطعه بالتوقّف عشرة أيّام في مكان، وإن كان الظاهر البدوي من التعليل في الأخبار بكونه عملاً له، إلّا أنّه كناية عن عدم المشقّة، كما لايخفى، وإلّا فالتعليل بالعمل تعليل تعبّدي كالمعلول، مع ظهور التعليل في الارتكازيّة، ومن المعلوم كون الإتمام لعلّة عدم المشقّة في السفر للمكاري ارتكازياً، فيتعدّى منه إلى مطلق كثير السفر الذي لامشقّة له في السفر، ممّا يمكن تحقّقها لغيره.[1]

آيـة الله سيستاني و آيـة الله زنجاني[2] نيز ملاک در کثيرالسفر را همان کثرت مسافرت مي‌دانند. هر چند کار شخص هم متوقّف بر سفر نباشد و سفرش براي تفريح يا زيارت يا تجارت يا تدريس يا ... باشد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. ر .ک: التعليقـة علي تحرير الوسيلـة، ج 1، ص 249.

[2]. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 701 ـ 702.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org