|
1. پذیرش انفتاح باب اجتهاد
آیت الله العظمی صانعی: در مذهب شیعه، باب اجتهاد همیشه باز است و به دلیل همین پویایی ، به عنوان یک فرهنگ غنی اسلامی تلقّی می شود.[21] از جمله باورهای خردمندانه ای که در صدور نظریات جدید دارای نقشی بنیادین است ، پذیرش انفتاح باب اجتهاد به معنای واقعی است ؛ به این معنا که : شکی نیست ، احترام به متقدّمین و سلف صالح که حرکت فقه را در مدار صحیح اجتهاد پایه گذاری نموده اند و تغذیه فکری و فقهی آیندگان بر سفره تحقیقات آنان است، از امتیازات مکتب اخلاقی اسلام است؛ اما این بدان معنا نیست که در بستر اجتهاد و بهره گیری از منابع بر اساس متد و روش اجتهادی صحیح و روشن مسحور عظمت گذشتگان گردیده، دست از جدّ و جهد و اجتهاد بکشیم و با تقلید از آرای فقهی بزرگان، باب اجتهاد و فهم از نصوص و منابع را برخود ببندیم . لذا برداشت روشن از روایت معروف از نبیّ مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)که فرمودند: ...فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ غَيْرُ فَقِيهٍ، وَ رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ...؛[22] ای بسا حامل فقه که فقیه (ژرف اندیش) نیست. و ای بسا حامل فقه به سوی کسی که از وی فقیه تر است. التزام عملی به فقه و فقاهت به معنای حقیقی کلمه همان فهم عمیق و خردمندانه از دین است که معنای روشن و صحیح تفقّه می باشد، دستور قرآن کریم و سفارش مکرّر امامان شیعه (علیهم السلام) به اصحاب خویش برای همیشه است، تا جایی که امام صادق(علیه السلام) فرمود : لوددتُ أنّ أصحابي ضُربت رؤوسهـم بالسياط حتّى يتفقّهوا؛[23] دوست می داشتم اصحابم تازیانه بر سرشان می خورد تا در دین فقیه می شدند . عمل به این فرامین که خواستار نگاه ژرف در حوزه ی احکام و دستورات فقهی و حقوقی است. راه را برای پویایی فقه در گذر زمان و تلاش و دقت نظر محققانه ی متأخّران و افزودن تحقیق بر تحقیقات گذشتگان گشوده است؛ دلایلی که به باور فقیه بزرگی چون صاحب جواهر (ره) موجب اذعان به برتری آرای متأخّران بر متقدّمان گردیده است: یکفیهم في الفضل أنّهم علموا ما عند المتقدّمین و زادوا علیهم بما عندهم، وأعلم الناس من یجمع علمه وعلم غیره. ولقد أجاد المجلسي (طاب ثراه) فیما حکي عنه في أحکام صلاة الجمعة من البحار، حیث قال: وأيّ فرق بین عمل الشهید الثاني و من تأخّرعنه، و عمل الشیخ و من تأخّرعنه إلی زمان الشهید الثاني، حیث یعتبر أقوال أولئک ولایعتبر أقوال هولاء؟ مع أنّه لاریب أنّ هولاء أدقّ فهماً وأذکی ذهناً وأکثر تتبّعاً منهم، و نری أفکارهم أقرب إلی الصواب في أکثر الأبواب؛[24] در برتری ایشان (متأخّران) همین بس که آنچه که پیشینیان داشتند را فرا گرفتند و بر آن افزودند. و داناترین مردم آن کس است که علم خویش را به دانش دیگران بیافزاید، و چه خوب گفت مجلسی بنابر آنچه که در احکام نماز جمعه در بحار از ایشان نقل گردیده است که : چه تفاوتی است میان شهید ثانی و متأخّران از او، و عمل شیخ و متأخّران از او تا زمان شهید ثانی که نظریّات آنها معتبر است؛ اما نظریّات ایشان (شهید و پس از او) معتبر نیست ؟ حال آنکه شکی نیست که ایشان فهم شان دقیق تر و ذهنشان تیزتر و تتـبّع شان بیشتر است و می بینیم که افکارشان در بیشتر ابواب نیز به درستی نزدیک تر است. از این رو، فقیه نو اندیش با باور این که : فهم پیشینیان همواره فهم ناب و دقیق تری نیست و گاه تحوّل و تطوّر زمان و تحقیق در آثار و آرای پیشینیان کمک می کند که فهم دقیق تر و عمیق تری از منابع داشته باشیم، گام در مسیر اجتهاد نهاده است. ناگفته نماند از جمله لوازم پذیرش باز بودن باب اجتهاد و تحقیق که می توان از آن به عنوان یکی از آثار و برکات انفتاح باب اجتهاد نیز تعبیر کرد، بهره برداری از نتایج تلاش محققان و پژوهشگران عرصه اجتهاد است که در فرایند استنباط خویش از چهارچوب موازین و متدهای روشن اجتهادی مورد پذیرش حوزه های علمی و تحقیقی خارج نشده اند، که از آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان موازین اسلامی یاد شده است. آیت الله العظمی صانعی در این خصوص می گوید: موازين اسلام غير از نظر يك نفر يا دو نفر است، بلكه موازين اسلام يعنى اين كه يك روش و يك متد از متدهايى كه بزرگان دينى دارند با هم هماهنگ شود.[25] تنها در این صورت است که جامعه می تواند از نتایج تلاش و تحقیقات محققان خویش در علوم اسلامی بهره مند گردد و راه رشد و بالندگی را طی نماید و محصور کردن آن در یک یا دو نظر علاوه بر ایجاد بن بست های فراوان در عمل بر فقه، محروم کردن جامعه اسلامی از ثمره شیرین تحقیقات فقهی و در حقیقت به معنی انسداد باب اجتهاد خواهد بود. --------------------- [21]. چکيده انديشهها، ص54. [22]. الكافي، ج1، ص 403، ح1. [23]. الكافي، ج1، ص31، ح8. [24]. جواهر الکلام، ج13، ص 182. [25]. ديدار وارطان داوديان، 3/10/84.
|