|
حاكمیت دینی؛ آزادی، عدالت و امنیت
حجت الاسلام و المسلمین هادی غفاری در مراسم سالروز ولادت پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) در دفتر حضرت آیت اللّه العظمی صانعی (مدظله) دفاتر مرجع متفكر شیعه در شهرستانها به مناسبت های مختلف تلاش می كنند تا به مقاوم سازی رابطه بین مردم و نهاد مرجعیت بپردازند و هرازگاهی با دعوت از شخصیتها و پژوهشگران حوزه و دانشگاه راز ماندگاری اندیشه شیعه را پاس بدارند. دفتر نمایندگی مرجع عالیقدر عالم تشیع حضرت آیت اللّه العظمی شیخ یوسف صانعی در شیراز و در روز تولد پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) میزبان انبوه جمعیت شركت كننده در مراسم جشن سالروز ولادت خاتم الانبیا بود. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شیخ هادی غفاری سخنرانی مبسوطی پیرامون ابعاد حكومت دینی ایراد كرد. آنچه در پی می آید گزارش كوتاهی از این سخنرانی است كه ارائه می شود.
پیوند نبوت و امامت غفاری ضمن اشاره به تقارن میلاد مسعود پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) و امام صادق(علیه السلام) گفت: پیوند نبوت و امامت كه به بركت این روز مبارك رقم می خورد، اتفاق بسیار مهم و قابل توجهی خواهد بود. تبلیغ نبوت بدون اندیشه امام صادق(علیه السلام) امكان پذیر نیست. وی ادامه داد: پیامبر در راه خود پس از بعثت گام های بلندی را برداشت و پس از مبعوث شدن دو صحنه كاملاً متمایز در رهبری اجتماعی و سیاسی از خودنشان داد. فردسازی و كادر سازی غفاری عنوان كرد: صحنه اولی كه از شخصیت پیامبر پس از بعثت مشاهده می كنیم، شامل ده سال ابتدای پیامبری ایشان می شود كه در این دوران پیامبر به فرد سازی یا به قول امروزی، كادر سازی مشغول بود. در طول این ده سال پیامبر اسلام فعالیت بسیار زیبا و ظریفی را انجام داد كه در این مدت بزرگترین هدف پیامبر(صلی الله علیه وآله) حفظ و حفاظت از نیروها بود . غفاری ضمن تشریح برخی فعالیت های پنهانی حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) در 3 سال ابتدای بعثت گفت: ایشان 3 سال به صورت كاملاً بسته و تشكیلاتی فعالیت كرد اما وقتی فشار زیاد شد، دستور گریز و مهاجرت به حبشه صادر شد . سجده در برابر هیچ كس وی در تشریح رفتارهای مهاجرین به حبشه بیان داشت: مهاجرین به حبشه به شدت بر اعتقادات خود پافشاری كردند و این اندیشه ها را همراه خود به نزد نجاشی بردند. در مقابل نجاشی سجده نكردند و دلیل این رفتار خود را چنین عنوان كردند: "ما در مقابل پیامبر هم سجده نمی كنیم". غفاری تاكید كرد: دوران 10 سال ابتدایی رسالت پیامبر(صلی الله علیه وآله) دوران سختی بود كه با شلاق و زور و شكنجه پشت سر گذاشته شد. رفتارهایی كه برای عوام قابل درك نیست. چرا كه فرد باید ضربه چوب، چماق و باتوم را تجربه كند تا بتواند شكنجه ها را در ك نماید . تشكیل حكومت دینی شیخ هادی غفاری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح صحنه دومی كه از شخصیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) پس از رسالت تجربه شده است پرداخت. و گفت: دومین صفحه و صحنه ای كه از پیامبر(صلی الله علیه وآله) در دوران رسالت مشاهده می كنیم حضور ایشان به عنوان رهبر حكومت و جامعه اسلامی است. در این دوره پیامبر نیاز به تشكیل حكومت اسلامی را به خوبی نشان داد. چرا كه یك اندیشه مترقی جز از راه ایجاد حاكمیت مترقی نتیجه نمی دهد . غفاری افزود: اندیشه های مترقی جز از راه حكومت های مترقی همه گیر و جهانی نمی شود. در واقع در یك محیط عادی می توان افراد را تربیت كرد اما این حاكمیت ملی مترقی است كه می تواند ملت را به سوی اندیشه های برتر تربیت كند. بر خورد با جوانان و دانشجویان غفاری به تشریح رفتار حكومت اسلامی در مقابل اقشار مختلف جامعه پرداخت و گفت: وقتی رفتار پیامبر(صلی الله علیه وآله) به عنوان اولین بنیان گذار حكومت اسلامی را بالایه های مختلف جامعه مشاهده می كنیم می توان در دنیای امروزی رفتار حكومت ها را با اقشار مختلف جامعه به دقت بررسی كرد. به طور مثال می توان برخورد حكومت با جوانان. برخورد حكومت با مخالفان. برخورد حكومت با دانشجویان. برخورد حكومت با مساله قومیت را به عنوان یك رساله دكترا مورد تحقیق قرار داد. سعی دارند بعد فقهی امام مطرح نشود. شیخ هادی غفاری در ادامه به تشریح دیدگاه های امام(قدس سره) در این رابطه پرداخت و عنوان كرد: در عین حال رفتار پیامبر(صلی الله علیه وآله) را در اندیشه های امام مشاهده می كنیم اما رقبای ما سعی دارند تا بعد فقهی اندیشه امام مطرح نشود. به اعتقاد علما و بر اساس فتوای بزرگان فلسفه سیاسی، تمام احكام الهی تشكیل حكومت دینی است: چرا كه دین بدون حكومت به درد قفسه ها می خورد . اندیشه سیاسی می میرد غفاری اظهار داشت: یك اندیشه سیاسی اگر در فردی بماند و یا در كتابی نوشته شود، به مرگ محكوم است اما صاحبان اندیشه سیاسی بلافاصله تشكیل حزب می دهند و اینجاست كه اندیشمندان دینی ما نیز باید به بعد سیاسی توجه داشته باشند. ما باید باور داشته باشیم نماز ما، روزه ما، پیامبر ما و حج ما حكومتی است. حتی وقتی در نهج البلاغه دقت می كنیم، كاملاً مشخص است نامه های حضرت علی(علیه السلام) دقیقا از موضع حكومت است. به اعتقاد غفاری، دین جز از راه حكومت دین باقی نمی ماند. وی در این رابطه گفت: تمام تلاش امام سجاد(علیه السلام) پس از واقعه عاشورا هم همین بود. چرا كه پس از عاشورا بنی امیه سعی داشت تا ریشه های باقی مانده از حكومت دینی را نابود كند اما تلاش امام سجاد(علیه السلام) در راه حفظ حكومت اسلامی برای بقای دین بود. همان تلاشی كه امام صادق(علیه السلام) و امام موسی كاظم(علیه السلام) نیز به خرج دادند تا مجموعه از هم پاشیده شده را دوباره در كنار یكدیگر جمع كنند. حقوق شهروندی وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حكومت دینی 4 وظیفه اصلی دارد كه اولین آن فراهم آوردن حقوق شهروندی است. در حكومت اسلامی هر فرقه یا هر اندیشه ای كه در كشور و مملكت اسلامی زندگی می كند و شمشیر علیه اسلام نكشیده است، حق شهروندی در نظام اسلامی و برخورداری از حقوق شهروندی دارد. در دارالسلام تك تك افراد. بدون تبعیض در كنار یكدیگر زندگی می كنند و ما اگر در دنیا سربلند باشیم. ناشی از حقوق اسلامی خواهد بود . امنیت كامل، حق شهروندان اولین حق شهروندان بر حكومت اسلامی، برخورداری افراد از امنیت كامل است، همان طور كه علی (علیه السلام) وقتی در كوچه های كوفه خلخال از پای دختر یهودی باز كردند، فرمود: اگر مسلمانی از این اتفاق دق كند، حق دارد. در حكومت اسلامی كه علی(علیه السلام)خلیفه آن بود. نامه ای به والی اهواز نوشته می شود ودر آن تاكید می گردد كه هر زندانی حق دارد دوبار در هر روز به هواخوری برود. چرا كه آفتاب از آن همه از جمله مخالفان ما نیز خواهد بود، ولی آن كسی كه گرانفروشی می كند، نباید آفتاب ببیند، چرا كه بر اقتصاد مردم ضرر و زیان وارد كرده است. حكومت دینی باید این چنین حساس باشد نه این كه مردم صبح كه از خواب بیدار می شوند، امنیت اقتصادی نداشته باشند و باگرانی روبه رو باشند. مردم را با شلاق می زنیم آیت اللّه غفاری در ادامه به تشریح رفتار حكومت در قبال مردم پرداخت و اذعان كرد: ما عادت كرده ایم مردم را با شلاق می زنیم ولی مدیرانمان را نمی زنیم. این رفتار در حالی صورت می گیرد كه علی(علیه السلام) در نامه ای به والی اهواز كه قسمتی از بیت المال را برای نزدیكان خود خرج كرده بود، با لحن تند در رابطه با این رفتار به او هشدار می داد. غفاری تاكید كرد: وقتی الگوی رفتاری ما در حكومت داری، حضرت علی(علیه السلام) است، باید امنیت مردم تامین شود. در واقع حكومت اسلامی باید تضمین كننده امنیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی مردم باشد . آزادی پس از بیان نیست وی تاكید كرد: در دنیای ا مروز، آزادی بیان وجود دارد اما خبری از آزادی پس از بیان نیست. در حالی كه در حكومت اسلامی، مردم باید امنیت اجتماعی داشته باشد . جامعه بدون عدالت جامعه بدون عدالت دینی را برای چه می خواهیم؟ اگر عدالت نباشد همه ارزش ها تحت الشعاع قرار می گیرد. علاقه ما به دین دقیقا در محور عدالت پدیدار می شود، بنابر این عدالت قضایی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید در حكومت دینی وجود داشته باشد. حاكمیت دینی موظف است آرامش اقتصادی مردم را تامین كند تا جامعه دارای معاش سالم باشد. نباید ا قتصاد جامعه اسلامی به پول دیگران متكی باشد كه با بالا و پایین رفتن نرخ ارز، اقتصاد دچار تزلزل شود . با شعار نمی توان كاری كرد شیخ هادی غفاری ادامه داد: با شعار نمی توان كاری را پیش برد. با شعار نمی توان جامعه را اداره كرد. بنابر این باید تحول بنیادین در جامعه به وجود آورد. در دوران حكومت علی(علیه السلام) هیچ كس در كوفه نبود، مگر این كه در ناز و نعمت زندگی می كرد. در دوران حكومت علی(علیه السلام) بی خانه و بی مسكن معنا نداشت. پایین ترین قشر اجتماعی سفره اش پر از نان بود و همه مردم سایه بان مناسب داشتند. در آن زمان همه مردم توانایی استفاده از آب را داشتند. در حالی كه علی(علیه السلام) در نهج البلاغه عنوان می كند حق مردم بر من چنین است كه آرامش اقتصادی، مسكن شما و پیشرفت شما را فراهم كنم، ولی متاسفانه امروز به ما یاد داده اند كه حاكمان بر مردم حق دارند . آموزش انسانی و دینی پس از بقیه وظایف غفاری آموزش دینی و انسانی را چهارمین وظیفه اصلی حكومت دانست و گفت: در واقع آموزش از نظر اهمیت، جزو چهارمین دسته از وظایف حكومت قرار می گیرد و قبل از آن بقیه موارد در اولویت هستند .
|