|
استفتا / عزاداري براي ائمه(عليهم السلام)
افراط در عزاداري براي ائمه(عليهم السلام) و ايجاد مزاحمت براي مردم افراط در عزاداري براي ائمه(عليهم السلام) و ايجاد مزاحمت براي مردم به وسيله راه اندازي دستههاي عزاداري در خيابان چه حكمي دارد؟ آيا شركت در چنين مراسمي جايز است؟ گرچه ايجاد مزاحمت براي افراد، صحيح نميباشد، امّا نبايد مراسم عزاداري خامس آل عبا(عليه السلام) را به بهانههاي مختلف كم رنگ نمود، بلكه بايد هر چه باشكوه تر برگزار كرد كه از شعاير اسلامي ميباشد و ثواب زياد دارد و تعظيم شعاير لازم است و برگزاري مراسم مذهبي و حتي ملي در تمام دنيا همراه با تجمع و عبور از خيابانها ميباشد كه گاهي موجب سدّ معبر هم ميشود و عقلاي عالم براي مصلحت عمومي و اقوي، اينگونه مزاحمتها را قبيح نميدانند. چرا به امام حسين(عليه السلام) ثاراللّه مي گويند؟ معني ثار حق قصاص و استيفاي عوض خون مقتول است و فقره ديگر زيارت عاشورا (وان يرزقني طلب ثاركم مع امام منصور) شاهد آن است و مراد از ثارالله اين است كه صاحب اين حق خداوند است و خداوند اين حق را طلب مي كند و معني اين فقره اين است كه سيدالشهداء مقتولي است كه كسي نيست به غيراز خداوند كه عوض خون او را بگيرد. استفاده از طبل و سنج لطفاً نظر خويش را در باره طبل و سنج هيئتهاي مذهبي و شبيه خواني بيان فرماييد. نبايد از چنين سنّتهايي جلوگيري نمود، و اين گونه اعمال كه در عزاداريها به عنوان وسيله ابكاء و بُكاء و شور دادن به عزاداريها استفاده مي شود، نمي توان گفت حرام است. فلسفه عزاداري و گريه و زاري براي ائمه(عليهم السلام) زنده نگه داشتن ياد آن بزرگواران و ياد آوري مظلوميت آنان و خاندانشان در مقابل طاغوت زمان است و گريه و عزاداري در مصيبت آن بزرگواران، احياء امر و نام آنان است. پوشيدن لباس سياه در عزاداري سيدالشهداء س- آيا پوشيدن پيراهن سياه در ايّام عزاداري امام حسين(عليه السلام) كراهت دارد؟ در فرض عدم كراهت، آيا استحباب نيز دارد؟ ج- مكروه نيست، چرا كه كراهت لباس سياه با مصلحتي زيادتر كه همان عزاداري سيّدالشهدا است، مرتفع مي گردد; كه با عزاداري سيّدالشهداست كه اسلام زنده نگه داشته شده است. علت قيام حضرت امام حسين (عليه السلام) ج - چنان كه از جملات خودِ آن حضرت برداشت مي شود قيام آن حضرت براي اصلاح در امت رسول اللّه(صلي الله عليه وآله) و رشد و هدايت مردم بوده است. "اني لم اخرج اشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، وانما خرجت لطلب الاصلاح في امه` جدّي"، و همچنين آن حضرت با شهادت خود مردم را از جهل و ناداني و ضلالت گمراهي نجات داد چنان كه در زيارت اربعين وارد شده، كه: و بذل مهجته فيك لِيستنقذ عبادك من الجهاله` وحيره` الضلاله`" يعني "و حسين(عليه السلام)جانش را فدا كرد در راه تو،تا اين كه بندگان از ناداني و سرگرداني و گمراهي نجات يابند."
|