|
حقوق انسان ها در بينش شيعي
ديدار و گفتگوي اعضاي تحريريه سايت شفقنا با حضرت آيت الله العظمي صانعي (مدظله) در اين ديدار حضرت آيت الله العظمي صانعي با بيان اينکه فعاليت شما در اين مجموعه خبري بعنوان يک رسانه شيعي که به منظور دفاع از اسلام ناب يعني همان اسلامي راستين و حقيقي اي که رسول الله(ص) و امير المومنين(ع) بنيانگزارش بودهاند بسيار ارزشمند است. آيت الله صانعي بابيان اينکه استراتژي و جهت کلي حرکت شما در اين خبرگزاري بايد در جهت تقويت وحدت ميان شيعه و سني باشد فرمودند: «بايد به مخاطبان خودتان بگوييد که موضع و منطق شيعه جدال به احسن براي هدايت جامعه است وشيعه بر خلاف آنچه دشمنان تبليغ ميکنند با جنگ و ترور و خشونت مخالف است» اين فقيه نو انديش افزودند: «نکتهاي که بايد در معرفي تشيع به آن توجه داشته باشيد بيان مثبتات امور و پرهيز از بيان موارد اختلاف انگيز است و در اين رابطه تاکيد ميکنم که اهتمام جدي به بحث حقوق بشر و اينکه مذهب تشيع چقدر طرفدار حقوق انسان هاست داشته باشيد.» آيت الله صانعي در بخش ديگري از بيانات خويش خطاب به حاضران در جلسه افزودند: «معتقدم براي معرفي شيعه بايد به فتاوا و نظريات علماي بزرگي همچون مقدس اردبيلي، شيخ انصاري و خصوصاً ابن جنيد توجه شود هر چند ميگويند فتاواي اين فقيه نامدار شاذ و نادر است و خيليها با آن مخالفت کردهاند و امروز ديگر آن فتاوا را کسي ندارد اما سخن اين است که ابن جنيد فتاوايش به درد امروز ميخورد و ميتواند مشکلات جامعه امروز راحل نماييد.» اين فقيه عاليقدر با اشاره به اختلافات ميان اديان و مذاهب و گسترش اين روند خاطرنشان ساختند: «همه دعواهايي که امروز در دنيا مطرح است چه بين شيعه و سني چه بين اسلام و يهودي و مسيحي همهاش بخاطراين است که هيچ کدام اسلام را و ماهيت واقعي پيام نبي مکرم اسلام (ص) را نشناختهايم و اين دعواها بر اساس بينشهاي خودماني است که بوجود ميآيد.» ايشان افزودند «مثلاً در بحث حقوق انسانها، بحث اختلاف مذاهب مطرح نيست ، در بحث مجازاتها که جاي دعوا نيست در همين مورد مثلاً آقا سيد احمد خوانساري و يا ميرزاي قمي ميگويند که اجراي حدود مختص زمان حضور امام معصوم (ع) است تعزير هم يعني تنبيه، خب روانشناسان و جامعه شناسان بنشينند تدوين کنند چه جرمي چقدر زندان دارد، همان را بنويسيم، اين ديگر شيعه و سني ندارد ، حقوق همه انسانها يک نواخت است همه حق دارند که در پستها بيايند، همه حق دارند در کارها بيايند، آن چيزي که اسلام با آن مخالفت کرده ظلم به انسانها است که متأسفانه کمتر به آن توجه ميشود.» ايشان افزودند: «به نظر من انسانها اگر به يکديگر ظلم نکنند به سبب اعمال خيري که انجام ميدهند اهل بهشتند. بله، اگر آمدند بدي کردند، آمدند ظلم کردند ، ظلمي را که همه کس ميگويد بد است يا اگر آمدند آن چه که دينشان و مذهبشان ميگويد با آن مخالفت کردند معصيت کرده اند و عذاب ميشوند. بايد توجه داشت که ملاک بهشت و جهنم شناسنامه نيست اينگونه نيست که خداوند اين جمعيت 6 ميلياردي را ببرد جهنم فقط آن کسي که شناسنامهاش شيعه است برود بهشت!» در دعاي کميل هم امير المومنين عليه السلام ميفرمايند « وان تخلد فيه المعاندين» معاندين را ميبرد جهنم نه آن بيچارهاي که در جنوب افريقا زندگي ميکند و نان ندارد که بخورد حالا بگوييم خدا اين را ميبرد جهنم اما کسي که هزار جنايت کرده اما چون شناسنامهاش شيعه است ميبرد بهشت. جهنم مال ظالم است و مال کافر ،تمام اين کفري هم که در قران آمده و در آيات آمده به معناي کتمان و پوشاندن حق است يعني از راه عناد حق را انکار کردن که اين افراد تعدادشان کم است. اما کفر بد معنا شده است و متأسفانه به هر غير مسلماني کافر ميگويند. آيت الله صانعي در ادامه با اشاره به اختلاف فتواي علماي شيعه و علماي مذاهب در امور مختلف توجه به اشتراکات را نياز امروز و راه حل پايان دادن به اختلافات بر شمردند و فرمودند: «بايد مسائل را با لحاظ شرائط زمان و مکان تبيين کرد مثلاً در فقه شيعه يا فقه اهل سنت آمده که نميشود مرد کافر بيايد زن مسلمان را بگيرد بله ما هم ميدانيم که نميشود اما بايد توجه کرد که کافر با غير مسلمان فرق دارد يا مثلاً در بحث ارث که يک مسيحي آمده اين جا يک عمر زحمت کشيده ، 4 شاهي پيدا کرده حالا اين 4 شاهي که پيدا کرده شما ميگونيد به بچه هاش نميدهيم چرا که مسيحياند ميدهيم به کي؟ اعلان ميکنيم تو دنيا فلاني مرده است يک کسي که شناسامه اسلامي داردو نوه نوه نوه خاله عمويش بوده مي گوئيم تو بيا اين اموالش را ببر، آيا اين اسلام ميتواند جاذبه داشته باشد؟ درست است اسلام منع کرده است از ارث اما کافر را منع کرده است. ميگويد آن کسي که ميداند که اسلام حق است و باز دشمني ميکند اين چنين کسي از حقوق محروم است حقوقي که در اسلام گرفته شده از کافر گرفته شده و از غير مسلمان گرفته نشده است.» شاگرد برجسته و انديشمند حضرت امام خميني(سلام الله عليه) در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به سالگرد پيروزي انقلاب به بيان خاطرهاي از امام پرداختند و فرمودند: «امام يک انسان بسيار والايي بود، فوقالعاده عاطفه داشت، فوقالعاده مودب و بزرگوار بود و اجازه نميداد کسي به ساحت علما و بزرگان و مراجع اهانت نمايد يک روز فردي در نجف در محضر ايشان با اطلاع از اينکه امام با ايشان اختلاف ديدگاه دارد يک جمله عليه حضرت آيت الله العظمي خويي(ره) بيان کرد امام ديگر تا آخر عمر با او صحبت نکرد .ايران هم که آمد تحويلش نگرفت نه قبل ونه بعد از نهضت، امام شخصيتي بود که حاضر نبود يک ذرّه به کسي بي احترامي بشود به روحانيت اصيل بي احترامي بشود.منتها شما وضع امروز را مشاهده ميکنيد که به چه صورت است.» آيت الله العظمي صانعي در پايان ضمن تجليل از تلاشهاي مدبرانه حضرت آيت الله العظمي سيستاني در ترويج فرهنگ شيعي و اسلام ناب، تدبير ايشان در خصوص امور عراق را ستودند و فرمودند: «جاي شکر است که امروز در عراق مرجعيت شيعه بدون اين که خودشان از اين حکومت بخواهد چيزي استفاده کند محور مبارزات و فعاليتهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي شده است و اين خيلي ارزش دارد. البته سيدنا الاستاد امام خميني (سلام الله عليه) هم همين نگرش را داشتند اما وضع ايران به گونهاي بود که ايشان مجبور بود يک سري از رجال مذهبي را در رأس امور بگمارد والا گروهکها، انقلاب را به نام خودشان مصادره ميکردند اما در عراق اين زمينه نبوده و نتيجتاً ايشان بدون اين که هيچ چشم داشتي به حکومت داشته باشد حکومت را کمک کرده است و اين خيلي جاي شکر دارد.»
|