پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: فلسفه وجوب نماز آیات
فلسفه وجوب نماز آیات
در زمانهاى گذشته علل بسیارى از رویدادهاى طبیعى مشخص نبود و مردم در اثر وقوع حادثه اى، به وحشت افتاده، آن را به علتهاى واهى و خرافى نسبت مى دادند. حال آیا مى توان دلیل وجوب نماز آیات را در مسئله خورشید گرفتگى یا ماه گرفتگى همین ترس مردم از حوادث طبیعى كه علت آن را نمى دانستند، دانست، كه در آن صورت به دستور پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى اینكه مردم در چنین حالى، ترس خود را با یاد خداوند تسكین دهند، چنین نمازى واجب شد؟ اگر چنین باشد، آیا امروزه این دستور، لغو نمى شود؟ در آن صورت، آیا مى توان حكم نمود كه نماز آیات امروزه واجب نیست؟
قطعاً در ماه گرفتگى و خورشید گرفتگى، مسئله ترس دخالت نداشته و ظاهراً مسئله نسبت به ماه گرفتگى و خورشید گرفتگى، پرستش و اعتقاد غلط آنها بوده و یك نوع پرستش و سنّت نابجا وجود داشته و با اعتقادات غلط و با سنّتهاى نابجا همیشه باید مبارزه نمود و خداپرستى را در مقابل دیگر پرستى به یاد آورد. از آن گذشته، هنوز مسائل اسرارآمیز كره خاكى براى بشر حل نشده و هنوز بشر براى گذراندن قانون، صدها فكر و فلسفه و علت را به كار مى برد، و با گذشت مدت كوتاه، از آن برمى گردد. بنابراین، چگونه مى توان به علل قوانین خدا به طور كلّى راه یافت، با توجه به اینكه آن قوانین، شاید به همه جهان هستى مرتبط باشد. و آنچه گفته و شنیده مى شود از علل احكام مأخوذ و گرفته شده از كتاب و سنّت و یا عقل، ناقص است و یكى از هزاران فلسفه و رمز آفرینش است. آرى، آنچه را از كتاب و سنّت بیابیم و به زمان و مكان و مسائل آن عارف باشیم، تا لوابس و اشتباهات هجمه نكند (العالم بزمانه لایهجم علیه اللوابس)، حجّت شرعى است و با جهان تكوین هم مطابق است، و عقل ما به بعضى از آنها دسترسى دارد، و به برخى هم نه، همچنین عقل ما هیچ گاه نمى تواند باور كند كه نبى مكرّم اسلام(صلى الله علیه وآله) و یا عترت و ائمه معصومین(علیهم السلام)اشتباه كرده اند، و حال آنكه نسبت دانستنیهاى بشر به مجهولاتش، همچون قطره اى و سر سوزنى بلكه كمتر، نسبت به اقیانوس بزرگى است.